Microsoft přechází na cyklus rapidního vývoje Office

Albert Ryba | 25.04.2013 | Software | Žádné komentáře

Tým zodpovědný za vývoj kancelářského balíčku Microsoft Office má ambiciózní plán – přejít z modelu vydávání nových verzí tohoto produktu každé 2 až 3 roky na model, kdy bude nová verze jednotlivých aplikací uvolněna každý čtvrtrok nebo i častěji. Jde o tzv. cyklus rapidního vývoje, který se v poslední době stává stále populárnější.

Model vývoje, který Microsoft pro svoje produkty využívá, je již otázkou minulosti. Doba dvou nebo tří let je v dnešní době prakticky věčností a současní uživatelé si žádají rychlé odpovědi na svoje požadavky.

Microsoft s touto svojí strategií narazil již například u Internet Exploreru, kde nedokáže držet krok se svými konkurenty jako je Mozilla či Google.

Rychlý vývoj aplikací Office přichází

Jako první tak mají přijít na řadu právě Office. Microsoft již chystá aktualizaci Office 2013 s kódovým názvem Gemini, která by se měla objevit letos na podzim pod názvem Office Blue. Nicméně to se týká jen klasicky prodávaných licencí a u serverových a klientských verzí Office se zákazníci dočkají prvních novinek již v letošním červnu nebo v červenci. Nejde tedy jen o klasické opravy, ale opravdu o rozšiřování a přidávání nových funkcí.

Rychlé vydávání nových verzí Office bude samozřejmě spojené s tím, že budou obsahovat méně novinek, než na kolik byli uživatelé dosud zvyklí. Nicméně měly by lépe reagovat na měnící se situaci na trhu, na tahy konkurence a zohledňovat potřeby uživatelů. Viz například model vývoje Firefoxu od Mozilly.

Celý proces přechodu k rapidnímu modelu vývoje je momentálně ve fázi zavádění do praxe a jeho nasazení si vyžádá nové způsoby vedení týmů, plánování i správy interních procesů. Dříve používal každý ve vývojovém týmu Office stejný rozvrh pro chystané produkty, který obsahoval tři interní milníky, pak tři bety a nakonec uvedení finální verze. To obvykle probíhalo ve zmíněném 2-3letém cyklu. To se tedy nyní kompletně změní. Různé skupiny vývojářů v rámci Office týmu budou mít různé dead-liny a časové plány. Některé spolu budou provázané (např. vývoj Exchange a Outlooku), jiné ne a nové verze různých Office produktů budou dokončovány v odlišných časech a uváděny nezávisle na sobě. Jde o opravdu zásadní změnu v dosavadním cyklu.

Nová strategie přináší nové výzvy

Nasazení tohoto modelu samozřejmě bude klást mnohem větší nároky na načasování a na spolupráci jednotlivých produktů mezi sebou. Navíc vůči rychlému nasazování změn mají obvykle averzi podnikoví uživatelé, kteří naopak preferuji stabilní prostředí. Microsoft proto nesmí uvádět novinky až příliš rychle, neboť by riskoval negativní reakce od této skupiny svojí klientely. Ta už ostatně nyní obvykle nekupuje každou novou verzi Office, kterou Microsoft vydá, ale obvykle nasazuje každou druhou nebo třetí. Pokud má být cílem Microsoftu uspokojení potřeb zákazníků, musí brát v úvahu i tuto skutečnost.

V případě, že se tento experiment osvědčí, dá se očekávat, že se rapidního vývoje dočkáme i u dalších produktů Microsoftu. Protože současný model již dosluhuje a v přitvrzující konkurenci by se pravděpodobně ukázal jako dlouhodobě neudržitelný.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ osm = jedenáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz