Soukromí uživatele je v telekomunikačním světě iluzí

Roman Kadlec | 15.04.2013 | Analýzy, Internet a služby, Mobilita | Žádné komentáře

Portál The Verge nedávno přinesl zajímavý pohled na praktiky amerických telekomunikačních operátorů (originál článku najdete zde). Ti prodávají geolokační data uživatelů, přičemž celý proces je legální. Tato data však lze analyzovat a údajně až s 95% úspěšností identifikovat uživatele.

V každé smlouvě s telekomunikačním operátorem se nachází klauzule o tom, že operátor nebude poskytovat třetím stranám soukromé informace uživatele. V praxi to znamená, že operátor nemůže prodávat údaje, pomocí kterých se dá uživatel přesně identifikovat – do této kategorie spadá adresa, rodní číslo, telefonní číslo atd. Kdyby náhodou operátor tyto údaje prodával, byl by z toho problém. Na druhé straně datum narození nebo PSČ do této kategorie nespadají a operátoři s těmito údaji mohou volně zacházet – alespoň tedy v USA.

Do druhé kategorie spadají i geolokační data, určovaná pomocí telekomunikačního vysílače, který uživatel využívá. Operátoři tato data mohou prodávat za předpokladu, že k nim nepřibaluje žádné soukromé informace. Ale jak ukazuje výzkum vědců z MIT, existuje způsob, jak pomocí geolokačních dat zpětně identifikovat uživatele. Vědci z MIT dokázali pomocí vlastní metody rozpoznat konkrétní uživatele až s 95% úspěšností a stačily jim pouze čtyři nové geolokační body z jiných zdrojů.

Identifikace uživatelů v praxi

Celý proces identifikace uživatele je založen na přímém porovnávání dat od operátora s dalšími geolokační body – ať jsou to check-iny v rámci sítě Foursquare nebo aktivita na Twitteru a Facebooku, v rámci které uživatel zveřejňuje svoji polohu.

V takovém případě již můžeme hovořit o soukromých informacích uživatele, i když operátoři v podstatě zákon neporušily. Je zřejmé, že podobný způsob identifikace uživatele, jaký použili vědci z MIT, využívají i mnohé firmy, které data od operátorů kupují. Jako příklad zmiňme společnost Airsage, která kupuje data přibližně o třetině Američanů. V praxi to znamená, že společnost získává od operátorů miliardy datových bodů každý den.

Úspěšnost 95%, se kterou dokázali vědci z MIT identifikovat uživatele, je však diskutabilní právě z důvodu dalších čtyř geolokačních bodů, které jsou nezbytné z jiných zdrojů – obvykle to bývají sociální sítě. V této souvislosti zmiňme, že v našich podmínkách nejsou „check-iny“ a sdílení polohy na sociálních sítích tak oblíbené jako v Americe (s výjimkou určitých sociálních skupin), takže případná úspěšnost při analýze dat je sporná.

Geolokace základem moderních služeb

Podle odhadu společnosti ABIresearch budou geolokační data pro operátory důležitá v blízké budoucnosti také z hlediska poskytování individualizovaných služeb a reklam. Očekává se, že do pěti let se budou tato data značně využívat v souvislosti se zobrazováním a přizpůsobováním reklamy pro konkrétní lokalitu a tento trend by se měl objevit v rámci celého světa.

Mimochodem, geolokační data prodávají i poskytovatelé služeb GPS. TomTom dlouhá léta prodává data GPS, které pomáhají lépe analyzovat dopravní provoz. Tato data byla použita i při tvorbě map pro Windows Phone a využili je pro svoje mapové služby i společnosti Google a Apple.

Zdroj: ITNews.sk

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět + dva =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz