Správa identit a přístupu jako služba míří do firem

Albert Ryba | 22.05.2013 | Cloud, Internet a služby | Žádné komentáře

Podle analytické společnosti Gartner čeká v korporátním prostředí využívání řešení typu správa identit jako služba a správa přístupu jako služba v následujících letech rychlý růst. To s sebou přinese i nové výzvy a nutnosti zvažování, které řešení od jakého dodavatele zvolit.

Správa identity a přístupu jako služby (Identity and Access management as a Service, zkráceně IDaaS) má podle Gartneru ambice proniknout v následujících dvou letech do firem všech velikostí a ke konci roku 2015 bude zahrnovat již 25 % všech prodaných řešení pro správu identit a přístupu. V roce 2012 to přitom podle Gartneru bylo jen 5 %.

Také objem finančních prostředků pohybujících se v této části trhu poroste a zatímco v roce 2012 to bylo celosvětově 180 milionů dolarů, letos by to mělo být již 265 milionů.

Gartner definuje IDaaS jako službu, která nabízí přístup, správu a také určité funkce inteligence do oblasti správy identit a přístupu.

IDaaS míří z okraje zájmu na výslunní

Velký zájem se očekává zejména u malých a středních společností (SMB), pro něž je využívání řešení jako služby obvykle vhodnější volbou, protože se nechtějí starat o jeho provoz a údržbu. Respektive na to nemají ani dostatečné kapacity. U velkých organizací se pak dá očekávat, že budou vyhledávat jak cloudová řešení, tak i on-premise aplikace, které budou s cloudovými službami spolupracovat.

Gregg Kreizman, analytik Gartneru a autor reportu Are You and the IDaaS Market Ready for Each Other?, říká, že nárůst poptávky v této oblasti akceleruje a v následujících letech bude tento trend intenzivně pokračovat. Služby správy identit a přístupu dosud obvykle nebyly ve středu zájmu společností a mluví se o nich mezi IT tématy spíše okrajově, ale to se má rychle změnit

Nicméně i když nasazení IDaaS řešení může vypadat jako snadná záležitost, Kreizman upozorňuje, že vyžaduje pečlivé plánování, aby potřeby odpovídaly správným druhům služeb identit. Některé firmy tak podle něj mohou po nasazení IDaaS řešení zjistit, že dochází ke konfliktům s některými jejich požadavky na bezpečnost a soukromí.

Jak vybírat IDaaS?

Gregg Kreizman doplňuje, že IDaaS řešení mohou být pro mnoho firem zcela nová a dosud je nevyužívaly a nemají s nimi tedy zkušenosti. To povede k začátečnickým chybám a možná i nesprávným očekáváním od tohoto typu řešení. Mnoho firem proto bude vyčkávat s nasazením těchto řešení a úkolem jejich dodavatelů  bude přesvědčit je o jejich významu a správném využití. Gartner dále upozorňuje, že je potřeba dát si pozor na dodržování standardů zvoleným IDaaS řešením, protože jinak hrozí vytvoření závislosti na dodavateli a zkomplikuje se tím možný přechod na jiné řešení.

Podle Krezimana se firmy u cloudových služeb obvykle o standardy příliš nezajímají, respektive tato otázka se stává důležitou nikoliv v okamžiku nákupu, ale až při zmíněné snaze o výměnu řešení za jiné. V tomto okamžiku je ale již pozdě. Pochopení významu podpory standardů se tak může stát pro firmy velkou výhodou, zejména v případě, že se budou snažit úžeji integrovat svoji infrastrukturu a podpora současných standardů jako OAuth 2.0 nebo OpenID Connect umožní podnikovým architektům lepší propojení cloudových a mobilních služeb s podnikovou strategií pro správu identit a přístupu.

Stejně jako u jiných cloudových služeb i zde existuje řada dodavatelů IDaaS řešení, ale jejich nabídka se může výrazně lišit jak kvalitou, tak i cenou. Firmy by měly v prvé řadě zvažovat dlouhodobou životaschopnost poskytovatele služeb a jeho serióznost. Protože ten bude detailně vědět, kde jsou uložena podniková data, kdo k nim má přístup, jak fungují služby pro komunikaci mezi on-premise a cloudovou infrastrukturou musí dokázat podporovat stovky nebo i tisíce podnikových aplikací, pro které se bude řešit otázka přístupových práv.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm + jedna =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz