Windows Phone trpí nedostatkem populárních aplikací

Albert Ryba | 28.05.2013 | Analýzy, Mobilita | Žádné komentáře

Ačkoliv Microsoft nadšeně hlásá, že pro jeho mobilní platformu Windows Phone je k dispozici již 145 000 aplikací, je to stále žalostně málo. Podle analýzy agentury Canalys totiž obchod s aplikacemi pro Windows Phone obsahuje asi jen třetinu nejoblíbenějších aplikací používaných na Androidu a iOS.

Analýza Canalysu konkrétně odhaluje, že ve Windows Phone store lze najít jen 16 z první padesátky bezplatných aplikací, které se těší největší popularitě na App Storu a v případě placených je to dokonce jen 14 z první padesátky. Při srovnání s Androidem je ve Windows Store k dispozici 22 z 50 nejpopulárnějších bezplatných aplikací z Google Play a jen 13 z 50 nejoblíbenějších placených. Celkově jde tedy o 65 z top 200 aplikací, což je méně než třetina.

Je důvod kupovat smartphone s Windows Phone?

Je známou pravdou, že podpora vývojářů rozhoduje o úspěchu či neúspěchu konkrétní platformy a Microsoft má tedy v tomto směru hodně co dohánět. V jeho případě navíc kromě nedostupnosti řady populárních aplikací hovoří proti přístrojům s Windows Phone i stále poměrně vysoká cena. Navíc jsou tu i určitá omezení ve funkcionalitě, jako například chybějící podpora VPN či třeba možnosti použít přístroj s Windows Phone jako svítilnu. Podle analytiků tedy není moc důvodů, proč by si tedy měli uživatelé zvolit právě smartphone s OS od Microsoftu.

Nicméně podobným problémem trpí i BlackBerry a i na tuto platformu existuje jen zlomek populárních aplikací známých z Androidu a iOS.

Klíčem k úspěchu jsou vývojáři

Tim Shepherd, který je analytikem Canalysu, říká, že dostupnost aplikací je dnes klíčovým faktorem, který rozhoduje o nákupních prioritách zákazníků. Současně jde o hlavní faktor, který určuje i to, jak jsou zákazníci spokojeni. Z tohoto hlediska je pak pro Windows Phone a BlackBerry zásadní výzvou, aby přilákaly vývojáře, kteří pro ně budou ochotni vytvořit atraktivní aplikace. Ve skutečnosti jde ale trochu o začarovaný kruh, protože pokud má platforma jen mizivý podíl na trhu, není pro vývojáře příliš atraktivní. To se stalo osudné například platformě WebOS od Palmu, resp. HP. Podle údajů zveřejněných agenturou IDC má v současnosti Windows Phone celosvětový podíl 3,2 % a BlackBerry pak 2,9 %, což je velmi slabé.

Vývojáři obvykle nechtějí ztrácet čas tvorbou aplikací pro platformu, která nemá příliš velký podíl na trhu či je u ní dokonce určitá pravděpodobnost zániku. Microsoft a BlackBerry proto musí najít způsob, jak vývojáře přilákat. Protože jen tak přilákají kupující. Nicméně již jen fakt, že jejich mobilní platformy si nezískaly popularitu spontánně poukazují na to, že jakékoliv marketingové triky situaci příliš nevylepší.

Trpaslíci mezi giganty

Pro srovnání, internetové obchody Google Play a Apple App Store nabízejí v současnosti již více než 800 000 aplikací, nicméně důležitější než celková čísla jsou podle Sheparda právě počty populárních aplikací a také pestrost jejich nabídky. „Je poměrně bezcenné, když má uživatel na výběr stovku různých aplikací pro předpověď počasí. V případě Microsoftu a BlackBerry je proto důležité, aby jejich platformy nabídly relevantní a kvalitní aplikace, které uživatelé vyžadují nebo které mají vysokou lokální popularitu. Musí naslouchat potřebám uživatelů a spolupracovat s lokálními hráči, jako jsou místní obchodní řetězce, banky, dopravní podniky, zpravodajské weby či další poskytovatelé služeb a on-line obsahu,“ dodává Shepherd.

Co se týká počtu prodaných smartphonů, zatímco za první čtvrtletí se jich prodalo 7 milionů s platformou Windows Phone, celých 162,1 milionů jich bylo postaveno na Androidu a 37,4 milionů prodaných kusů využívalo iOS.  Pokud se tedy Microsoftu nepodaří současnou situaci zvrátit, nebude podle analytiků pro Android a iOS nikdy vážným konkurentem.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm + pět =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz