Android 4.3 Jelly Bean – hlavní novinky a funkce

Albert Ryba | 26.07.2013 | Mobilita | Žádné komentáře

Nová verze Androidu 4.3 Jelly Bean přináší několik významných inovací, které mají ocenit jak uživatelé, tak i vývojáři a poskytovatelé mediálního obsahu.

Náhled novinek, které Android 4.3 obsahuje, přináší nejen odhalení nové generace tabletů Nexus, ale i možnost aktualizace stávajících přístrojů s touto značkou. Protože jak se již stalo zvykem, Google upřednostňuje pro nové verze Androidu obvykle zařízení, na jejichž  vývoji se nějakým způsobem podílí. Co se týká ostatních výrobců, zde v řadě případů dostupná aktualizace ze starších verzí Androidu pravděpodobně ani nebude.

Bohužel pro podnikové využití příliš zásadní inovace nečekejte, neboť Google se již delší dobu soustředí hlavně na koncové uživatele a zdá se, že souboj s Applem o firemní sféru zatím vzdal. Není divu, když domácí uživatele nakoupí desetkrát víc zařízení než právě firmy. Nicméně i do firem se díky trendu BYOD přístroje s Androidem 4.3 rychle dostanou. Seznamte se tedy s pěti hlavními novinkami, které aktualizovaný Jelly Bean přináší.

Podpora profilů s omezenými právy

Jedná se o funkci, kterou využijí například rodiče pro svoje děti. Android již nějakou dobu umožňuje vytvoření více profilů, ale nyní je konečně možné u těchto profilů omezit práva. Tím pádem je možné zamezit přístup k určitým aplikacím či webovým stránkám a podle Googlu je navíc každé takto vytvořené prostředí profilu izolované a zabezpečené, využívá vlastní lokální úložiště, úvodní obrazovku, widgety a nastavení. Profily vytváří majitel či chcete-li správce přístroje a vybírá, které z jím instalovaných aplikací bude mít konkrétní profil k dispozici.

Ačkoliv Google nic neříká o možnosti využití této funkce v podnikovém prostředí, lze si představit její uplatnění na různých kioscích, prodejních zařízeních a tablety s Androidem by se tak mohly stát v budoucnu nástroji obchodních řetězců, které chtějí svým zákazníkům usnadnit nakupování.

Výkonnější grafika s OpenGL ES 3.0

Hry jsou jedním z lákadel tabletů a nároky na grafiku jsou čím dál vyšší. Kopíruje se tak trend z oblasti stolních PC, jen v mnohem vyšší rychlosti, protože je to ještě pár let, co se na mobilních zařízeních daly hrát maximálně tak remaky z osmibitů. OpenGL ES 3.0 slibuje nové možnosti nejen koncovým uživatelům, ale i vývojářům, kteří tak mohou svoje aplikace dělat graficky atraktivnější. Určitým omezením je ale podpora hardwaru, jež se v současnosti omezuje jen na přístroje Nexus 4, Nexus 7 a Nexus 10. Lze ovšem čekat, že spolu s uvedením Androidu 4.3 bude jejich počet přibývat.

Podpora pro Bluetooth Smart Ready

V současnosti přichází na trh celá nová rodina zařízení s podporou technologie Bluetooth, konkrétně jsou označená jako Bluetooth Smart Ready. V čem se od předchozích přístrojů liší? Ve skutečnosti mohou fungovat jako senzory a data z nich lze odečítat pohodlně na dálku. Lze tak například ověřovat, zda jsou okna ve vašem domě správně zavřená a nebo sledovat třeba vás srdeční tep. Android 4.3 přináší API pro podporu služeb Bluetooth Generic Attribute Profile (GATT), díky čemuž lze aplikace pro Android propojit se zmíněnými senzory. Jedná se o další zajímavou a potenciálně profitabilní oblast trhu, kterou mohou vývojáři spolu s výrobci hardwaru úspěšně rozvíjet.

Vylepšení přístupu k notifikacím

Uživatelé Androidu si již pravděpodobně zvykli na notifikace v horní části displeje svého přístroje a průběžně je kontrolují. Nicméně dosud k nim neměli přístup vývojáři a nemohli s notifikacemi pracovat ve svých aplikacích. Nyní je to možné, pokud jim to uživatelé dovolí. Vývojáři tak mohou propojit svoje aplikace s požadovaným typem notifikací a zvýšit tak jejich integrovanost s prostředím Androidu. Na základě určitých notifikací tak bude možné přímo spouštět konkrétní aplikace a služby.

DRM v Androidu přitvrdí

Asi jen málokdo je příznivcem DRM (Digital Rights Management). Nicméně spolu s tím, jak mobilní přístroje ovládl mediální obsah, je nasazení této kontroverzní technologie stále větší nutností a Google jde na ruku poskytovatelům mediálního obsahu se svým novým DRM frameworkem. Díky němu mohou vývojáři mnohem snáze integrovat DRM do streamovacích protokolů jako je třeba MPEG Dynamic Adaptive Streaming over HTTP.

Google dále zapracoval na službách pro správu licencí v souvislosti s obsahem s DRM, což by opět mělo umožnit snazší nasazení této technologie v praxi a zamezit možnostem kopírování obsahu zakoupeného jen pro jednoho uživatele.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm − = tři

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz