Rozšířená realita má velkou šanci uspět ve firmách

Albert Ryba | 08.07.2013 | Mobilita | Žádné komentáře

Technologie rozšířené reality (augment reality), kdy se uživateli do vidění reálného světa promítají dodatečné „rozšiřující“ informace přes různé průhledové displeje, slaví již delší dobu úspěch ve vojenství. Nicméně nyní se zdá, že tato technologie konečně prorazí jak v domácnostech, tak i ve firmách.

Potvrzuje to i prognóza ABI Research, podle níž se letos investuje do aplikací rozšířené reality 670 milionů dolarů a za pět let to bude již 2,5 miliardy. Podle některých komentátorů půjde o další významný skok v IT a ABI Research tvrdí, že rozšířená realita se stane součástí každodenních mobilních zkušeností. Podpořit to má i trend cloud computingu, který umožní uživatelům jen s minimální hardwarovou výbavou provozovat libovolné aplikace prakticky z jakéhokoliv zařízení, včetně průhledových displejů a brýlí.

Přichází čas rozšířené reality

Aapo Markkanen, vedoucí analytik v ABI Research, říká, že právě cloud je živnou půdou pro vývojáře aplikací rozšířené reality a nabízí jim možnosti, bez nichž by tyto aplikace nebyly provozovatelné. Klíčovým prvkem pro ně jsou pak technologie pro rozpoznávání obrazů, které podle Markkanena zažijí v následujících letech velký boom. K dispozici jsou již potřebné vývojářské kity od společností Vuforia či Metaio, které nabízí možnost provozovat aplikace rozpoznávání v cloudu a pomohou posadit se rozšířené realitě v mainstreamu.

Rozšířená realita je tak podle ABI Research vnímána jako jeden z jasných trendů, kterým se má budoucí IT ubírat. Je podpořena nastupující dominancí přenosné elektroniky, vzestupem softwaru jako služby a cloudu a také intenzivně vyvíjených Google Glas, které již několik měsíců vzbuzují jak kladný, tak i negativní rozruch (více viz např. článek Google Glass budou pro firmy hrozbou, ne přínosem). Nicméně ať budou jejich výhody a nevýhody jakékoliv, půjde o trend, který pravděpodobně nebude možné zastavit a pro firmy by měl znamenat snažit se z něj vytěžit co nejvíce.

Rozšířená realita ve firmách

Možnost nechat si zobrazovat další údaje na průhledových brýlích a „rozšiřovat“ svoji realitu, by měly ocenit například firmy z oblasti strojírenství, logistiky nebo zdravotnictví. Rozšířená realita skýtá řadu možností, zvláště ve spojení s fenomény, jako jsou práce s velkými objemy dat a analýzy v reálném čase, kdy pracovník může téměř okamžitě dostávat výsledky v podobě pokročile zpracovaných vhledů do oblasti, v níž potřebuje učinit svoje rozhodnutí. Může tak jít o důležitý krok pro zvýšení konkurenceschopnosti a k lepšímu rozhodování.

Dan Shey z ABI Research pak tvrdí, že v budoucím světě bude nespočet objektů a struktur propojeno nejrůznějšími senzory a data z nich budou moci být zpracovávána a zpřístupněna právě pomocí technologie rozšířené reality. Ta pak může sloužit jako vizualizační médium a jako most mezi reálným a fyzickým světem.

I když pro plány na nasazení těchto technologií ve firmách je zatím příliš brzy, analytici doporučují bedlivě sledovat situaci a nenechat si v tomto případě ujet vlak, protože může jít o další zásadní nástroj, který dokáže firmy posunout výrazně kupředu a zefektivnit jejich fungování.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− jedna = dva

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz