Microsoft zlevňuje tablety Surface Pro, bude to stačit?

Albert Ryba | 05.08.2013 | Mobilita | 1 komentář

To, že úspěch Microsoftu s jeho tablety Surface a Surface Pro, není zdaleka takový, jaký tento gigant čekal, je již poměrně známým faktem. Problémem je pravděpodobně přemrštěná cena, se kterou se Microsoft snažil jít podobnou cestou jako Apple, tedy budit dojem luxusního zboží s vysokou marží. Problémem je ale fakt, že doba vysokých marží v oblasti tabletů již pomalu končí a samotný Apple se svojí strategií výrazně ztrácí podíl na trhu (viz článek Tablety Apple definitivně prohrály souboj s Androidem). Microsoft se tedy rozhodl po dramatických slevách tabletů Surface RT cenově zatraktivnit i tablety Surface Pro s plnohodnotnými Windows 8. Otázkou je, zda je toto snížení dostatečné.

Microsoft konkrétně zlevnil tablety o 100 dolarů, konkrétně 64GB verzi Surface Pro na 799 dolarů a 128GB verzi na 899 dolarů (jedná se o ceny za samotné zařízení bez klávesnice). Z těchto cen by se měly odvozovat i prodejní ceny v Česku a jde tedy o pokles v rozmezí 10-11 %. Co se týká modelů Surface RT, tam jejich cena klesla v polovině července o 30 % a prodejní ceny začínají na 349 dolarech. Obzvláště tyto modely, vybavené jen omezenými Windows RT, se staly pro Microsoft noční můrou, protože zájem o ně je naprosto minimální.

Kde se u Surface Pro stala chyba?

Na rozdíl od tabletů Surface RT, které jsou navrženy jako levné přístroje s nízkoenergetickými procesory ARM, jsou modely Surface Pro prakticky plnohodnotnými vysoce přenosnými počítači s x86 procesory Core i5 třetí generace (Ivy Bridge) a může na nich být používán prakticky veškerý tradiční software. Ačkoliv recenze na tyto přístroje uvedené začátkem roku byly vesměs kladné, za hlavní problém většina analytiků označovala právě cenu, která byla nad průměrem trhu a také vybavenost nepříliš populárním systémem Windows 8. Tomu přitom Microsoft dal stávající podobu právě kvůli možnosti použití na tabletech a hybridních přístrojích. Výsledkem je ale zejména fakt, že Microsoft urychlil propad prodejů nových PC, protože těm se zákazníci kvůli Windows 8 snaží vyhýbat.

Zatímco v případě Surface RT je hlavní cílovou skupinou Microsoftu pravděpodobně školní mládež, která pravděpodobně bude nakupovat tablety před začátkem nového školního roku, u Surface Pro jsou to hlavně manažera a další vysoce postavení firemní klienti a také domácí uživatelé, kteří nemají problém připlatit si za přístroj, který chtějí. Problémem je ale fakt, že Microsoft příliš velké nákupní nadšení se svými tablety nevyvolal a jednou z mála výhod tak může být právě běh existujícího softwaru a bezproblémová integrace do firemní IT infrastruktury. Nicméně i výhoda v oblasti softwaru je jen relativní, protože většina výrobců podnikových řešení dnes již standardně dodává i příslušné aplikace pro Android a iOS.

Microsoft se s tablety Surface nevzdává

Microsoft navíc počítá s tím, že letos na podzim by mohl uvést inovovanou řadu svých produktů Surface a i když i její úspěch je nejasný, Microsoft se nechce vzdát boje o segment tabletů. Nicméně analytici mu zatím příliš šancí nedávají a kromě toho, že do něj vstoupil příliš pozdě a s nepříliš povedeným operačním systémem, není pro nové dotykové rozhraní Windows k dispozici ani dostatečné množství aplikací. Snižování cen by tak mohlo ještě pokračovat ve snaze vyčistit si sklady před uvedením nové řady Surface.

Analytici se shodují, že Microsoft v každém případě přecenil zájem o Surface RT a Surface Pro a nyní musí najít cestu, jak se dostat ze situace, kdy má plné sklady přístrojů, které rychle zastarávají a které se jen obtížně prodávají. Také množství reklamací není úplně zanedbatelné, což situaci Microsoftu dále komplikuje. Například analytik Sameer Singh je přesvědčený, že konkurenceschopné ceny u Surface Pro by měly být kolem 370 – 430 dolarů, takže současné zlevnění je zcela nedostačující a prakticky nic nevyřeší. Podle něj tedy hrozí značné riziko, že Microsoft na Surface Pro utrpí podobnou ztrátu kvůli odpisům jako se tomu stalo u Surface RT. Zlevnit by podle Singha mělo i příslušenství pro Surface Pro, které opět svojí cenou není pro kupující nijak zajímavé. Zda se tak ale stane není jasné.

1 komentář u článku “Microsoft zlevňuje tablety Surface Pro, bude to stačit?”

  1. Jan Kameníček napsal:

    I zadarmo je tenhle MS paskvil drahý :-)

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


tři + = dvanáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz