Zájem o iPad padá, zachrání Apple firemní zákazníci?

Albert Ryba | 12.08.2013 | Analýzy, Mobilita | Žádné komentáře

Situace Applu na poli tabletů se za poslední rok výrazně zkomplikovala s tím, jak mu přibyla konkurence zejména za strany levných přístrojů s Androidem. Podle analytiků je pro něj jednou z možností přesunout centrum zájmu na firemní uživatele, kde má solidní potenciál pro další růst.

Podle Bena Reitzese ze společnosti Barclays již nestačí, aby Apple jen pasivně přihlížel tomu, jak si korporace jeho iPady pořizují prostě jen proto, že není na výběr příliš lepších alternativ. Musí se začít snažit změnit svojí strategii na aktivní a snažit se ve firmách posilovat za každou cenu. Protože zde má mnohem lepší šance než u koncových spotřebitelů, kteří se nyní stále častěji rozhodují pro Android.

Tablety iPad přestávají lákat

Propad prodejů tabletů iPad je přitom poměrně značný – za poslední čtvrtletí (2Q13) to bylo celosvětově jen 14,6 milionů kusů, zatímco o čtvrtletí dříve se ještě prodalo celých 19,5 milionů. Analytici přitom původně očekávali kolem 18 milionů prodaných kusů za druhé čtvrtletí. Jedním z problémů je podle komentátorů nejen cenová politika Applu, ale i to, že Apple zatím neohlásil nástupnický model iPadu 4 a uživatelé tak nemají důvod na nic čekat. Naopak konkurenti spoléhající na Android chrlí jeden nový model za druhým.

Reitzes tvrdí, že s trochou nadsázky se dá říci, že iPad onemocněl. Na skladech leží miliony těchto přístrojů, o které zájem opadl nečekanou rychlostí. Retina displej, který táhl prodeje v loňském roce, už není ničím výjimečným a také zmenšený iPad mini se nestal žádným hitem. Naopak lze říci, že svádí nepříliš úspěšný souboj se smartphony s velkými displeji zejména od Samsungu (řada Galaxy Note). Vše ohledně dalšího vývoje oné „nemoci“ nyní záleží na tom, zda Apple dokáže přijít s novinkou, která by obnovila zájem o jeho přístroje a nebo zda se nechá převálcovat konkurencí.

Korporace mohou situaci Applu změnit

Co Applu podle Reitzese může pomoci, jsou korporátní zákazníci. Nicméně Apple musí o tento segment aktivněji bojovat, vymyslet nové příklady použití iPadu v byznysu a podpořit výrobce aplikací pro analýzy, sběr dat, správu skladových zásob a zvyšování obratu. Pak je velká šance, že organizace místo nových PC pořídí pro svoje zaměstnance právě tablety iPad. Ostatně právě v korporátním segmentu má využití tabletů růst nejvíce (více viz článek Forrester: Tablety nahradí ve firmách běžná PC).

Zatím nelze pozorovat známky toho, že by se Apple pokoušel změnit stávající strategii, ale jeho vedení si musí být vědomo toho, že stávající směr nemůže být dlouhodobě životaschopný. Navíc podobnými problémy prochází i jeho druhá vlajková loď, smartphone iPhone. Reitzes je přesvědčený, že v korporátní sféře je dlouhodobě prostor pro prodej asi 100 milionů kusů iPadů a jedná se o trh s obrovským potenciálem.

Samozřejmě, že orientace na firmy nemusí být jedinou cestou, kterou se vydat a existuje například osvědčený model Amazonu, kdy je zařízení nabízeno s minimální marží, ale výrobce očekává, že vydělá na prodejích obsahu. Nicméně nezdá se, že pro „maržový“ Apple by tato cesta byla schůdná a zvlášť proto, že má v současnosti ve firmách silnou pozici, měl by tímto směrem maximálně zaměřit svůj zájem. Podporu Applu ve firemním sektoru ilustruje i následující graf:

mobilni-platformy-podniky

Pokud se tedy Apple včas chopí příležitosti, má šanci opět nabrat dech a zvýšit prodeje svých zařízení. Applu nahrává i fakt, že Google se s Androidem o podnikovou sféru příliš nezajímá a že mu stačí běžní domácí uživatelé. Podnikoví zákazníci jsou ale považováni typicky za značně perspektivnější jak z hlediska loajality, tak i co se týká ceny, kterou jsou ochotni za kvalitu zaplatit. Pokud Apple promešká tuto příležitost, pak těžko říct, zda se mu podobná šance ještě naskytne. Protože na podniky si brousí zuby další hráči a správně vedená strategie je může v korporátní sféře vynést do centra zájmu. Do značené míry to platí například o Microsoftu, který má k dispozici řadu prostředů pro prosazení svých přístrojů v korporacích a bude se je snažit využít jak jen to půjde. Zvlášť pokud mu nikdo jiný nebude stát v cestě…

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět + sedm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz