Gartner: Jaký je skutečný zájem firem o big data?

Albert Ryba | 25.09.2013 | Analýzy, Software | Žádné komentáře

Podle zjištění analytické agentury Gartner využívá technologie pracující s velkými objemy dat (big data) zatím jen 8 % firem. Většina je zatím teprve ve fázi příprav.

Ačkoliv o fenoménu big data se hovoří již roky a je považován za jeden z klíčů k vytěžení cenného know-how ve firemních datech, většina společností jej zatím stále jen zkoumá. Podle Gartneru je to celých 64 % organizací, které mají investice do big data technologií teprve v plánu nebo je zvažují (loni to přitom bylo 58 %). Dalších 30 % do nich již investovalo, ale projekty nejsou stále dokončené a jen 8 % společností již s big daty nějakým způsobem reálně pracuje.

Výsledek vychází z průzkumu mezi 720 korporátními respondenty z celého světa, který byl proveden v červnu 2013, výsledky Gartner zveřejnil ale až nyní. Podle analytiků Gartneru firmy zjevně vidí v big data technologiích příležitost a reálnou hodnotu pro byznys, ne jen další módní výstřelek, jak to často s novými technologiemi bývá. Z firem, které investice do práce s velkými objemy dat plánují, jich 19 % chce investovat v příštím roce a dalších 15 % pak pravděpodobně do dvou let.

Kdo big data nejvíce ocenní?

Mezi společnostmi, které v současnosti big data nejčastěji využívají, jsou hlavně mediální a komunikační instituce (39 %), dále banky (34 %) a organizace působící v sektoru poskytování služeb (32 %). Ze společností, které naopak investici do práce s velkými objemy dat teprve plánují, jsou nejčastější firmy z oblasti přepravy (50 %), zdravotnictví (41 %) a pojišťovnictví (40 %).

Co se týká regionů, pak nejvíce investic do těchto technologií vychází na Severní Ameriku, naopak nejaktivnější v plánování investic je region Asie. Bohužel EMEA a Latinská Amerika v současnosti v adopci i v plánování nasazení technologií pro big data propadly.

Frank Buytendijk, viceprezident Gartneru pro výzkum, je přesvědčený, že rok 2013 je v této oblasti teprve rokem experimentů a prvotních nasazení. V těchto fázích nebývá penetrace nikdy příliš vysoká, ale pokud se big data v praxi osvědčí, lze očekávat poměrně intenzivní nárůst. Zatímco loni byly hlavní obavy firem spojené s big daty potenciální problémy s governancí, v současnosti je to spíše už získání maximální hodnoty z těchto dat. I to ilustruje určitý výrazný posun, k němuž zde došlo. Pro 15 % dotázaných firem je v současnosti porozumění tomu, co big data přináší, vůbec největší výzvou. Paradoxně tato odpověď přichází zejména od firem, které ještě nemají žádné plány na investici do těchto technologií.

Očekávané přínosy práce s velkými objemy dat

Na otázku, co firmy od nasazení technologií pro analýzu velkých objemů dat očekávají, odpovídají jejich zástupci nejčastěji tím, že je to zlepšení zákaznické zkušenosti (55 %) a zvýšení efektivity obchodních procesů (49 %). Další pak zmiňují lepší porozumění potřebám zákazníků, snížení nákladů či lepší odhalení potenciálních rizik.

Samozřejmě různé oblasti trhu mají různé priority, takže uživatelská zkušenost je na prvním místě hlavně v pojišťovnictví, bankách, médiích a komunikaci a naopak efektivita procesů hraje prim ve výrobě, vzdělávání, zdravotnictví, přepravě a překvapivě také ve státní správě.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ šest = devět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz