Hummingbird: Google zásadně mění vyhledávací engine

Albert Ryba | 27.09.2013 | Internet a služby | Žádné komentáře

Google v tomto měsíci oslavil 15 let od svého založení a možná i k této příležitosti ohlásil uvedení zásadní aktualizace svého vyhledávače označovanou jako Hummingbird (v překladu kolibřík).

Ačkoliv Google v současnosti proniká do různých odvětví trhu, od vývoje operačních systémů přes výrobu mobilů až po poskytování internetového připojení, jeho hlavním byznysem stále zůstává internetové vyhledávání a reklama, která je s ním spojená. Nicméně i tato oblast se rychle mění a Google průběžně svůj vyhledávač aktualizuje. Obvykle jde o drobné úpravy, ale nyní přichází zásadní změna. Hummingbird má být totiž největší změnou vyhledávacího algoritmu Googlu od roku 2010, kdy představil aktualizaci s názvem Caffeine.

Máme se obávat změny?

Změny ve vyhledávání jsou díky dominantní pozici Googlu ve většině zemí velmi zásadní, protože ve výsledku často zahýbou pozicemi stránek. Ačkoliv Google těmito kroky chce bojovat hlavně proti nepřirozeným SEO aktivitám, paradoxně tak v praxi spíše zajišťuje trvalý přísun zakázek nejrůznějším SEO agenturám, které se pak s větším či menší úspěchem snaží postižené stránky vrátit na původní pozice. Pro firmy jsou tak změny vyhledávače noční můrou. Naopak ale jde obvykle o benefit pro běžné uživatele, kteří by měli dostat jako výsledek stránky, které jsou pro ně opravdu relevantní a ne jen že mají „silnou pozici“, zajištěnou typicky prací SEO agentury.

Čím je Hummingbird nový a co lze očekávat? Amit Singhal, který je senior viceprezidentem Googlu a patřil historicky mezi jeho první zaměstnance, říká, že doba se změnila a nelze proto zůstávat na jednom místě. Když Google začínal, lidé typicky hledali jen jednoduché dotazy v podobně několika klíčových slov a očekávali jasné výsledky. Nyní je ale situace jiná, vyhledávací dotazy jsou čím dál komplexnější a uživatelé očekávají i odpovědi podobné těm, na které by se ptali skutečného člověka. Hummingbird je tak výsledkem celkového přehodnocení přístupu a změny, která vychází od samých základů vyhledávání.

Co přinese Hummingbird v praxi

Zatímco algoritmus Caffeine byl mnohem více orientován na ranky stránek, tedy na to, jakou mají váhu, Hummingbird se chce zaměřit mnohem více na indexaci a obsah. Samozřejmě jaký bude dopad změny v praxi nikdo zatím přesně neví, ale Google se již delší dobu snaží upřednostňovat kvalitní a originální obsah, protože si je vědom toho, že jeho zajištění dá obvykle výrazně více práce, než získání zpětných linků, které se dají například snadno koupit. Ve výsledku by tak uživatel měl dostávat na prvních místech stránky, které mu nabídnou relevantnější informace bez ohledu na to, kolik peněz a času jejich tvůrce investoval do SEO aktivit.

Na „zaplacené pozice“ si tak podle některých komentátorů chce nechávat monopol právě Google, pro nějž jsou různé SEO agentury de facto i nežádoucí konkurencí, protože cílem Googlu je samozřejmě prodávat reklamu v systému AdWords, která zaručí zobrazení na předních pozicích.

Prezentace, kterou Amit Singhal zveřejnil, zatím neobsahovala mnoho technických detailů. Co je ale již téměř jisté je skutečnost, že při vyhledávání bude mnohem větší roli hrát tzv. Google Knowledge Graph neboli Diagram znalostí, který se zaměřuje právě na zodpovězení odpovědí uživatelů v co nejpřirozenější podobě – více o něm najdete na adrese http://www.google.com/insidesearch/features/search/knowledge.html. Stále větší roli by měla hrát i personalizace výsledků, region ve kterém se vyhledávající nachází a neměl by být problém pokládat dotazy ve stylu „kde je nejbližší prodejna automobilů“ nebo třeba „jaké bude dnes počasí v Ostravě“. Celkově by změna měla ovlivnit až 90 % výsledků vyhledávání.

Cílem Googlu je dosáhnout výsledků, které pracují s porozuměním dotazu uživatele, díky čemuž pak bude moci poskytnout mnohem relevantnější výsledek než dosud. Podle Singhala se již v současnosti blížíme tomu, co jsme dříve znali jen ze sci-fi filmů a seriálů, tedy že se počítače zeptáme na nějaký dotaz a on nám smysluplně odpoví. Hummingbird má být dalším krokem ke splnění tohoto ideálu, ač jeho úplné naplnění může být ještě hudbou velmi vzdálené budoucnosti.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


tři + tři =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz