Lokalizační služby klíčem pro lepší služby zákazníkům

Albert Ryba | 06.09.2013 | Internet a služby, Mobilita | 1 komentář

Lokalizační služby a technologie, které pracují s přesnou polohou uživatele a okolím, v němž se pohybuje, se dosud využívaly často v oblasti map a navigace, ale jejich nasazení bylo jinak stále poměrně omezené. Tony Costa, analytik společnosti Forrester Research se proto na firemním blogu zaměřil na analýzu přínosu těchto nástrojů pro byznys.

V současnosti se využití polohy uživatele dostává do řady různých aplikací, včetně aplikací pro sociální sítě a nákupy, protože firmy si začínají uvědomovat potenciál ve znalosti aktuální polohy uživatele. Dřívější diskuze o porušování soukromí jsou (zdá se) již zapomenuty a nahradila je vidina lepších a kvalitnějších služeb zákazníkům. Ti sami pak tento přínos obvykle dokáží ocenit, i za cenu jisté ztráty soukromí. S lokalizačními technologiemi se tak podle Costy pracuje nejen v obchodu, ale třeba i v logistice, pohostinství, zdravotnictví a dalších oblastech trhu, které silně závisí na fyzické infrastruktuře. Právě informace o poloze uživatele (tedy aktuálního nebo i potenciálního klienta) tak může být důležitým faktorem v jeho oslovení a v docílení žádoucí aktivity z jeho strany.

Jak pomocí lokalizačních služeb nabídnout a vydělat více?

Tony Costa uvádí několik příkladů úspěšného využití lokalizačních služeb v různých odvětvích, kterými se mohou inspirovat i firmy v Česku.

Personalizované služby – příkladem služby tohoto typu je například aplikace eBay Now. Ta se zaměřuje na nabídku právě s ohledem na to, kde se uživatel přesně nachází a slibuje doručení objednaného sortimentu do jedné hodiny. Pokud například pořádáte piknik s přáteli v parku a zjistíte, že vám něco důležitého chybí, pomocí eBay Now si můžete chybějící věc vyhledat a nechat obratem doručit. Nutno podotknout, že potenciál této služby je zejména ve faktu, že zákazník je ochotný zaplatit za aktuálně postrádanou věc mnohem více, než by to udělal v normální situaci, kdy by na ní nespěchal.

Rozšíření reality – aplikace MyWay od bostonské dětské nemocnice nabízí navigaci krok za krokem v rámci obrovského komplexu tohoto zdravotnického zařízení. Tím minimalizuje zmatení návštěvníků, zlepšuje jejich navigaci mezi jednotlivými organizaci, šetří jim čas a když odjíždějí, navede je až k jejich autu. Samozřejmě, že i zde najdeme aspekt, jak na této službě vydělat, protože do navigace jsou zahrnuty i nejrůznější restaurace, služby či odpočinková centra poblíž aktuální polohy uživatele v rámci areálu nemocnice nebo v jeho okolí. Ten by se o nich tak bez aplikace MyWay nemusel ani dozvědět.

Využití systému odměn – Shopkick je jednou z nejpopulárnějších aplikací pro nakupování v USA. Má více než 6,5 milionu uživatelů a spolupracuje s významnými maloobchody. Aby Shopkick přilákal nakupující i do kamenných prodejen partnerů, dává uživatelům odměny za to, když jednoduše do některé z registrovaných prodejen vstoupí, případně i za to, když skenují produkty svými smartphony a provedou nákup.

Poskytnutí speciální nabídky – společnost Coca Cola ve spolupráci s firmou Digby, která se zaměřuje právě na lokalizační služby, nabízí svým fanouškům přístup ke speciálním příchutím Coly po registraci do svého programu. Díky tomu uživatel získá nejen slevu, ale i informace o tom, kde v jeho blízkosti v době oběda točí speciální míchané příchutě, jako je třeba pomerančová nebo vanilková Cola.

Znalost polohy uživatele klíčem k úspěchu

Tony Costa je přesvědčen, že potenciál lokalizačních technologií je prakticky neomezený a že jde jen o nápady, jak uživatele přilákat. Největší zájem firem je v tom přivést potenciální klienty z virtuálního světa na fyzická místa, což vyžaduje porozumění jejich potřebám a chování. Správně vytvořená kampaň využívající lokalizační služby pak může vést k výraznému nárůstu obratu a k získání náskoku před konkurencí, která podobnou technologii nevyužívá.

Na závěr zmiňme jeden příklad za všechny, který Tony Costa uvádí. Jeden americký obchodní dům byl přesvědčený, že když do něj přijdou zákazníci nakupovat, celých 80 % z nich si v něm dá i jídlo. Nicméně po nasazení přesných měření se zjistilo, že toto číslo je ve skutečnosti někde kolem 30 %. Na jídlo tedy často do obchodního domu chodili lidé, kteří si v něm jinak nic nekoupili a opačně. Po využití vhodných nástrojů zaměřených na nakupující, pomocí nichž byli informováni o aktuální nabídce restaurací v obchodním domě, se jejich návštěvnost za tři týdny zvýšila o 20 %. Jde tedy jen o to identifikovat situaci, kde je potenciál pro zlepšení, využít dostupné technologie a změřit výsledek. Ten může být ve výsledku pro firmu poměrně velkým překvapením.

1 komentář u článku “Lokalizační služby klíčem pro lepší služby zákazníkům”

  1. Vroom napsal:

    Spíš je to způsob, jak zákazníka víc a důkladněji otravovat. Protože většina lidí si dokáže najít požadovanou službu sama, pokud nejsou úplně tupí.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest − pět =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz