Bring Your Own Device? Ano! …a jak na to?

Vladimír Špička | 16.10.2013 | Mobilita, Podniková infrastruktura | Žádné komentáře

Politika Bring Your Own Device (BYOD) jednoznačně podporuje zaměstnance k pozitivnějšímu přístupu k práci i větší produktivitě. Lidé mají odlišné preference a sami si rádi zvolí, které zařízení jim nejvíce vyhovuje. Současně často preferují využívání vlastních smartphonů a tabletů, na které jsou zvyklí a se kterými se jim zkrátka příjemně pracuje. A nejen – tato zařízení využívají i pro zábavu a často na nich mají aplikace či programy pro soukromé využívání. BYOD by nemělo být zakázané či nepodporované, ale určitě by mělo být zabezpečené a pod kontrolou.

Konzumerizace mění výrazným způsobem IT a společnosti hledají vhodné strategie, jak přijmout změny, umožnit zaměstnancům mobilitu a současně si ještě lépe zabezpečit všechna svá data.

Kompletní BYOD strategie dává lidem potřebnou svobodu volby, zatímco IT oddělení pomůže přizpůsobit se vývoji trhu a přijmout konzumerizaci při splnění požadavků na bezpečnost, jednoduchost a snížení nákladů.

Novodobá podniková IT strategie by se měla soustředit na technologickou bázi pro kompletní Enterprise Mobility Management zahrnující aplikaci virtualizací a desktopů, zabezpečení sdílení souborů, stejně jako implementaci politiky BYOD. Taková strategie umožní organizacím:

  • Podpořit produktivitu, spolupráci a mobilitu zaměstnanců
  • Ochránit citlivé informace před ztrátou a krádeží a současně individuální nastavení a způsobilost
  • Snížení nákladů a zjednodušení správy díky samoobslužnému zajišťování a automatické správě a monitoringu
  • Zjednodušení IT díky jedinému komplexnímu řešení pro zabezpečení dat, aplikací a zařízení

Samotná politika BYOD může být definována jako jakákoliv strategie, která umožňuje používat vlastní zařízení, ať už příležitostně, primárně nebo exkluzivně na práci. Mnoho organizací díky takové politice umožňuje lidem rozšířit jejich spektrum používaného zařízení, jež jsou jak nabízena korporací, tak doplněna vlastními zařízeními- smartphony, tablety, laptopy, domácími PC. A to hlavně proto, aby zaměstnanci získali optimální flexibilitu, mobilitu a produktivitu.

Dalším trendem současnosti je i to, že stále více společností má zájem o spolupráci s kontraktory (externími zaměstnanci) a předpokládá se, že ti budou využívat vlastní zařízení. Nečeká se, že by měla společnost utrácet za zařízení, která by jim kupovala. Tato forma spolupráce však vyžaduje determinovanou a formální BYOD politiku v dané společnosti.

Z technologického úhlu pohledu se tedy jedná o to, aby například zmínění kontraktoři mohli a byli schopni přistupovat k podnikovým aplikacím a datům ze svých zařízení. Jednoduchá instalace aplikací přímo na zvolené zařízení není vhodným způsobem,

protože by to mohlo způsobit závažná bezpečnostní rizika, nebyla by jednoduchá podpora těchto zařízení, vzniká také otázka správy licencí a pokud dané zařízení nepodporuje používané aplikace, jsou i sami uživatelé limitováni. Faktem je i to, že mnoho lidí využívá aplikace třetích stran nebo online služby ke své práci a v takovém případě nad nimi ztrácí IT kontrolu a nemůže zabezpečit správu.

Správná BYOD strategie by měla mít následující elementy:

  • samoobslužný vlastní podnikový app store nabízející unifikovaný, zabezpečený přístup a jednotné přihlášení k mobilním, webovým, klasickým i Windows aplikacím z jakéhokoliv zařízení a přes jakoukoliv síť
  • implementované řešení správy podnikové mobility k zabezpečení zařízení i podnikových informací, ke kterým je přistupováno
  • zabezpečené doručování aplikací a desktopů na osobní i firemní zařízení se současným monitorováním pro soulad s firemními pravidly i zachováním soukromí
  • zabezpečené sdílení a synchronizaci na jakémkoliv typu zařízení
  • kolaboraci zahrnující online setkání v kvalitě HD videa
  • vzdálenou podporu pro lidi i technologie, ať se nacházejí kdekoliv

Úspěšně nastavená strategie BYOD kombinuje jednoduchost pro zaměstnance při efektivním zabezpečení, kontrole a správě umožněné IT. Při úvaze o zavedení BYOD se nejedná o rozhodnutí ano nebo ne – vždy lze zvolit řešení na míru na základě toho, jaké specifické služby chceme umožnit na zařízeních vlastněných zaměstnanci a také jak se nastavení liší mezi jednotlivými pracovními skupinami či odděleními v rámci podniku.

Autor je Sales Manager, EEC Central, Citrix Systems

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


dva + = jedenáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz