Microsoft Office poráží bezplatné kancelářské balíčky

Albert Ryba | 21.10.2013 | Analýzy, Software | 1 komentář

Ačkoliv ke kancelářskému balíčku Microsoft Office existují řadu let již poměrně vyzrálé open source alternativy jako LibreOffice o OpenOffice, ty podle aktuálních údajů nedokáží nijak výrazně ohrozit jeho pozici ve firmách.

Korporace bezplatné alternativy zjevně ani příliš nevyhledávají a podle Forresteru devět z deseti firem svým zaměstnancům automaticky instaluje na jejich PC Microsoft Office. Jen zhruba šest procent z nich nabízí svým zaměstnancům instalaci některé z alternativ k Office. To je poměrně zanedbatelné a pro někoho i překvapivé číslo.

Při podobné studii provedené v roce 2011 přitom podporovalo alternativní kancelářské balíčky ještě 13 % organizací, takže za uplynulé roky nejen že LibreOffice a OpenOffice nedokázaly posílit, ale naopak důvěru firem ztratily. Philipp Karcher z agentury Forrester říká, že i když se open source kancelářské balíčky v posledních dvou letech výrazně zlepšily, nebylo to dost na to, aby dokázaly přilákat pozornost firem. Naopak jsou v současnosti zastiňovány kancelářskými nástroji dostupnými na webu, které podporují mobilní přístup a spolupráci více osob při editaci dokumentu. A doplácí i na značnou konzervativnost ze strany firem a neochotu experimentovat. Jistým dílem jsou za neúspěch zodpovědné i problémy s některými dokumenty vytvořených v MS Office, které alternativní nástroje nedokáží správě zobrazit (a tento problém stále přetrvává, jak může potvrdit i naše redakce).

Firmy preferují MS Office 2010

Největší podíl v organizacích mají podle Forresteru Microsoft Office 2010, které se prodávaly nejrychleji ze všech verzí Office a v současnosti je používá celých 85 % společností. Naopak jen 22 % firem používá nejnovější Office 2013 (řada z nich souběžně se starší verzí), dalších 16 % na ně chce upgradovat v příštím roce a 20 % pak v dlouhodobém horizontu, což celkově znamená potenciálních 58 % organizací pro nejnovější verzi Office.

Problémem nedostatku zájmu o nové Office 2013 je podle Forresteru chybějící přínos pro byznys, na který si stěžuje sedm z deseti dotázaných organizací, které na novou verzi kancelářského balíčku zatím nepřešly a starší verze jim proto dostačuje. Dalším 16 % vadí, že je tento produkt příliš drahý.

Podle Forresteru firmy zatím preferují klasické instalace kancelářských balíčků, ale analytici věří, že využití e-mailu v cloudu otevře cestu nasazení komplexnějších webových kancelářských balíčků, které slibují lepší propojenost jednotlivých nástrojů a uživatelů a tím i vyšší produktivitu.

Potenciál cloudového kancelářského softwaru

Zatím e-mail v cloudu využívá zhruba pětina firem a dalších 25 % na něj plánuje přejít. Cloudové služby Office 365 a Google Apps jsou pak v současnosti využívány necelou čtvrtinou organizací. I zde má Microsoft náskok a i přes výrazně kratší historii má jeho cloudové řešení podíl 14 %, zatímco u Google Apps je to jen 9 %. Podle Forresteru pomáhá Microsoftu hlavně možnost hybridního nasazení jeho balíčku, zatímco čistě cloudové řešení Googlu budí u firem ještě stále nedůvěru.

Poměrně překvapivým zjištěním průzkumu Forresteru je fakt, že i přes nárůst využití mobilních řešení není pro firmy příliš velkou prioritou multiplatformita. Kancelářské aplikace pro iOS a Android byly totiž důležité jen pro 16 % dotázaných respondentů a podpora pro PC s jiným operačním systémem než Windows pak dokonce jen pro 11 %, upřesňuje Karcher.

Z toho vyplývá poměrně značná konzervativnost podnikového prostředí a jeho stále přetrvávající vázanost na operační systém Windows. Karcher dodává, že firmy obvykle nechají zaměstnance, aby si sami zajistili na svých mobilních zařízeních kancelářský balíček podle svého výběru, pokud jej chtějí využívat, ale na firemním PC dostanou obvykle Windows a Office.

Cena za software není rozhodující

Ačkoliv firmy obecně tvrdí, že Microsoft Office mají více funkcí, než zaměstnanci vůbec potřebují a že licence jsou drahé, není to dostatečným impulzem k hledání levnějších nebo dokonce bezplatných alternativ. Pokud k jejich hledání skutečně dochází, je to obvykle iniciativa IT oddělení a nikoliv požadavek zaměstnanců, kteří jsou obvykle na Microsoft Office zvyklí ze svých domácností, škol či z předchozích zaměstnání. Jak je tedy vidět, pro firemní zákazníky není ani cena za kancelářský produkt příliš rozhodující, což nahrává právě pozici MS Office, zatímco alternativní řešení zůstávají dlouhodobě na okraji zájmu. Výhodou pro Microsoft je i obecná znalost práce s jeho softwarem, zatímco u alternativních produktů firmy kalkulují s nutností investic do školení zaměstnanců, zvlášť v případě, kdy je potřeba, aby prováděli v tomto softwaru složitější operace.

1 komentář u článku “Microsoft Office poráží bezplatné kancelářské balíčky”

  1. Skeptik napsal:

    To jen ukazuje na fakt, že firmy neví co s penězma a stále ještě vyhazují ve velkém za nesmysly.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + devět =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz