Vyplatí se firmám pořízení domény .eu?

Ivo Minařík | 17.10.2013 | Internet a služby | 1 komentář

Rozhodneme-li se pro vlastní doménu, můžeme si vybírat z celé řady koncovek, které odpovídají doménám nejvyššího řádu. Tyto koncovky jsou dvou základních typů – generické a národní. Generické (někdy také nadnárodní) domény nejvyššího řádu nejsou primárně spojeny s žádným územím a mezi nejznámější patří .com, .org., .info, .name či .biz. Naopak národní domény jsou nejčastěji spojeny s konkrétním státem a koncovky až na výjimky odpovídají kódu země podle normy ISO 3166-1. Jednou z těchto výjimek je národní doména .eu.

Tuto národní doménu nejvyššího řádu mohou od přelomu let 2005 a 2006 využívat jak fyzické, tak i právnické osoby, které sídlí v některém ze států Evropské unie. Pravidla, která definují nárok na doménu .eu, jsou sice pro firmy a organizace o něco složitější, ale jejich podrobný popis je již nad rámec následujících odstavců. Správu .eu domén má na starosti nezisková organizace EURid a pro nás je zajímavé, že jedna ze tří regionálních kanceláří působí v Praze. Zkusme si ale odpovědět na otázku z titulku, zda se vlastní doména s koncovkou .eu vyplatí nebo ne.

Má smysl pořídit si doménu .eu?

Jednoduchá odpověď na tuto otázku je ve většině případů kladná, zejména pak v případě firemní sféry. Často uváděnou výhodou .eu domény je možnost prezentovat evropskou identitu a příslušnost držitele domény k Evropské unii. Tuto výhodu oceňují především menší společnosti, které se chtějí prosadit na celosvětovém trhu. Opravdu se nemůžeme spoléhat na to, že koncovka .cz – nebo jakákoli jiná národní doména odvozená od názvu státu – zaujme všechny potenciální zákazníky kdekoli na světě. Třeba jen z toho důvodu, že zákazník ani netuší, že nějaká Česká republika existuje. Evropská unie je přece jen všeobecně známější a evropská doména podvědomě zvyšuje důvěryhodnost.

Mezi další výhody koncovky .eu patří využívání jedné domény pro prezentace v různých jazykových mutacích a národních variantách. Pomalu tak končí dříve obvyklá praxe, kdy prezentace určená pro italský trh měla koncovku .it, pro rakouský .at, pro řecký .gr … Doména .eu je navíc alternativou vůči klasickým generickým doménám, které pro evropské firmy představovaly před rokem 2005 jedinou možnost, jak nespojovat své internetové služby s konkrétní národní doménou.

Nespornou výhodou vůči některým jiným doménám nejvyššího řádu jsou i nižší registrační a udržovací poplatky. Například ve srovnání s doménou .cz si zájemce může evropskou doménu zaregistrovat přibližně za poloviční cenu. A u nejznámějších generických domén je rozdíl v cenách ještě větší.

Obliba domény .eu roste

Zájem o evropské domény neustále roste a dle nejnovější zprávy sdružení EURid pro 2. čtvrtletí letošního roku je registrováno více než 3,7 miliónu domén s koncovkou .eu, v České republice je aktivních přibližně 152 000 těchto domén. Nejčastější doménou nejvyššího řádu je i nadále .com s necelými 110 milióny registrací a koncovce .eu patří v absolutním pořadí jedenácté místo.

Odborníci i široká veřejnost považuje dobré doménové jméno za jeden z důležitých základů úspěchu. Ale i když je tato představa pravdivá, nezapomínejme na to, že mnohem důležitější je obsah, který návštěvník na stránkách konkrétní domény najde. Koncovku .eu je ovšem lepší chápat jako podpůrný prostředek, nikoli jako cíl našeho působení na internetu.

1 komentář u článku “Vyplatí se firmám pořízení domény .eu?”

  1. Březina napsal:

    Koncovky dnes ztrácí smysl, stejně jako názvy samotných domén. Adresy do prohlížečů stejně nikdo nezadává (výjimkou jsou asi jen silně inzerované adresy e-shopů), ale všichni chodí přes vyhledávače. Takže o tom to všechno je, být ve vyhledávačích na dobrých pozicích a jak se adresa jmenuje nebo jakou má koncovku je opravdu irelevantní. Nemyslíte?

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest + dva =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz