Ředitelé IT jsou pod tlakem, není jim co závidět

Albert Ryba | 04.11.2013 | Analýzy, Ostatní | 1 komentář

Každý rok s sebou v oblasti ICT přináší obvykle některé zásadní novinky. Za poslední roky jsou pak tyto novinky stále zásadnější. S těmi se ředitelé IT musí dokázat vypořádat a přemýšlet o nich a buď je zařadit do svých plánů a nebo dokázat odůvodnit jejich odmítnutí. Chyby pak mohou mít pro celou firmu dalekosáhlé důsledky. Analytici proto upozorňují, že ředitelé IT se tak dostávají do nezáviděníhodné situace a identifikovali několik trendů, které by si měli důkladně hlídat, viz dále.

Již delší dobu se hovoří o tom, že role ředitelů IT (CIO) se mění na základě proměn v technologiích používaných ve firmách. Místo řízení interního týmu jde stále více o kooperaci s externími dodavateli služeb a o hlubší provázanost s byznysem. IT manažeři a ředitelé se tak dostávají do situací, které jim v minulosti byly zcela cizí. To přináší řadu závažných důsledků.

Ředitel IT jako král bez poddaných

Outsourcing v oblasti IT není ničím novým a stává se naopak běžnou záležitostí spolu s tím, jak firmy přenechávají starosti o svojí IT infrastrukturu třetím stranám. Pro řadu podniků bylo zvládnutí IT nad jejich síly a nyní jej končeně mohou přesunout na někoho jiného a vůbec se o něj nestarat. Je tedy teoreticky možné mít plně funkční IT bez vlastního IT personálu (nebo jen s jeho omezeným množstvím) a pouze čerpat předem domluvené služby.

Pozice CIO se tak může stát čistě strategickou rolí, kdy již jen nakupuje služby od třetích stran. Dosud to obvykle byla jen část jeho činností, ale v příštím roce se podle analytiků přibude ředitelů IT, kteří nebudou mít prakticky žádné podřízené a budou tak řídit prakticky jen sami sebe.

IT bude sloužit hlavně marketingu

Zatímco dříve se IT zaměřovalo hlavně na bezproblémový chod podnikových aplikací, jako například ERP systémy a řešení pro komunikaci s dodavatelským řetězcem, v současnosti se stává hlavním konzumentem technologií marketingové oddělení. Moderní marketing se bez technologií neobejde spolu s tím, jak se posouvá od masových kampaní na vysoce cílené a daty řízené aktivity. Ředitelé IT tak musí dokázat porozumět potřebám marketingu a trendům v této oblasti a mnohem více spolupracovat s řediteli marketingu, jejich význam pro dnešní firmy (a jejich byznys) rapidně roste.

Hrozba velké migrace talentů

Během období ekonomických krizí jsme svědky jevu, kdy se zaměstnanci drží svých pozic, snaží se o maximální produktivitu, málokdy se dožadují zvýšení platů a dochází k poměrně nízké fluktuaci. Spolu s tím, jak se ale ekonomická situace zlepšuje, jsou i zaměstnanci mnohem více ochotni riskovat změnu zaměstnání. Podle analytiků by právě v roce 2014 mělo dojít k další vlně ekonomického oživení, což znamená, že se zvýší poptávka hlavně po talentovaných IT pracovnících. Nejvíce na ráně ve firmách tak budou ti, kteří pracovali v neuspokojivých podmínkách a byli řízeni přísnými pravidly.

Pro spokojenost zaměstnance není obvykle klíčový vysoký plat, ale důležitou roli hrají i další faktory. Těmi jsou například možnost kariérního růstu, celková transparentnost prostředí, ve kterém pracují, fungující kolektiv a zajímavost práce. Jako ředitelé IT byste měli pro svoje podřízené zařídit pro příští rok co nejlepší podmínky, aby neměli důvod práci opustit ve snaze nalézt lepší. Naopak pokud bude vaše pracoviště fungovat perfektně a podmínky na něm budou více než příznivé, lze očekávat, že může nové talenty naopak přilákat od konkurence.

Přeje současná doba ředitelům IT?

Je to již 10 let, co Nicholas Carr publikoval knihu nazvanou „Does IT Matter“ a tuto otázku by si ředitelé IT měli pokládat i sami každý rok znovu. Ačkoliv to zní jako velké zjednodušení, všeobecná dostupnost IT služeb v rámci cloudu snižuje dřívější hodnotu ICT i pozice IT manažerů. Bezproblémová funkčnost služeb je spíše standardním očekáváním než něčím, za co byste mohli čekat uznání, a pokud firma chce nasadit jakékoliv složitější technologie, stále častěji si na to pozve externí odborníky, než aby tento projekt zadávala interním zaměstnancům.

Sledujte bedlivě, jak je vaše IT oddělení ve firmě vnímáno, jestli nemá pozici „instalatéra“ a nákladové položky a zda je skutečně spojování s klíčovými a strategickými rozhodnutími pro růst firmy. I to souvisí s tím, zda je zván na porady jako významný zdroj vhledu, který pomáhá utvářet budoucnost firmy a nebo jste jen pověřován tím, co je potřeba nutně udělat.

Pokud vnímáte, že IT oddělení není považováno za kvalitního partnera, je nejvyšší čas s tím něco udělat, nebo se může stát, že bude brzy nahrazeno externími zaměstnanci – a náhrada se možná bude týkat i vaší pozice.

1 komentář u článku “Ředitelé IT jsou pod tlakem, není jim co závidět”

  1. Golf napsal:

    Jo tak ředitelé IT jsou pod tlakem? A co my běží ajťáci, my nejsme pod tlakem? Na nás se šetří kde se dá, asi aby pánové manažeři mohli pěkně chodit hrát golf!

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět − osm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz