SMS zprávy se mění z komunikačního kanálu na notifikační

Albert Ryba | 14.11.2013 | Analýzy, Ostatní | Žádné komentáře

Textové zprávy SMS, které byly populární zejména v uplynulé dekádě, a to jak mezi koncovými uživateli, tak i v oblasti byznysu, čeká další propad. Pro operátory byly přitom snadným zdrojem příjmů, protože nároky na jejich přenos v rámci sítě byly prakticky zanedbatelné.

Podle agentury Informa Telecoms & Media klesnou celosvětové příjmy operátorů za SMS ze 120 miliard dolarů v roce 2013 na 96,7 miliardy v roce 2018. Důvodem je zejména nárůst obliby tzv. messagingových aplikací a to jak na vyspělých, tak i na rozvíjejících se trzích. S tím souvisí to, že role SMS zpráv se bude výrazně měnit a budou stále více plnit jen specifické „notifikační“ úkoly.

Zájem o SMS je v různých zemích odlišný

Největší pokles obratu ze SMS se očekává v regionu Asie a Oceánie, jde má dojít k propadu ze 45,8 miliardy dolarů v letošním roce na 38 miliard v roce 2018. Právě zde mají silnou pozici někteří významní vývojáři aplikací pro instant messaging, jako čínský Tencent, který vyvinul WeChat nebo jihokorejská společnost Kakao se svým kakao Talk. Vůbec největší propad (ze 25,4 na 19,6 miliardy dolarů) se pak očekává právě v Číně.

Co se týká Evropy, zde má k největšímu odlivu příznivců SMS dojít v Itálii, zde příjmy operátorů z textových zpráv klesnou z letošní 3,3 miliardy na 2,2 miliardy v roce 2018.

Společnost Informa Telecoms & Media ovšem poznamenává, že SMS zprávy se budou nadále intenzivně využívat v zemích, kde je hodně majitelů mobilních paušálů (například v Jižní Koreji je to celých 99 %), kde jim operátoři automaticky do balíčků zahrnou buď velký nebo dokonce neomezený počet textovek. Ani tak to ale obrat z tohoto komunikačního nástroje příliš nezvýší.

Zajímavé je, že i přes globální trend ústupu od SMS zpráv budou existovat regiony, kde naopak v následujících dvou až třech letech dojde ještě k jejich nárůstu. Jde například o Japonsko, Argentinu či Spojené arabské emiráty, ale hlavní příčinou je v tomto případě typické lokální poměry a chybějící masově rozšířený substitut textových zpráv.

Jakou mají textové zprávy budoucnost?

Růst využívání SMS má také pokračovat v komerčních organizacích a ve vládních agenturách, pro které se jedná o levnou, vysoce dostupnou a spolehlivou formu komunikaci se všemi zúčastněnými stranami. Přesto Gareth Sims, vedoucí pracovník v oblasti předpovídání trendů u Informa Telecoms & Media, tvrdí, že SMS čeká již jen dlouhodobý ústup a že v budoucnu půjde spíše o okrajovou formu komunikace. A to právě díky jejich omezeným možnostem a také díky nárůstu funkcionality u alternativních řešení, které budou stále uživatelsky atraktivnější.

Celkový posun komunikace směřuje k interaktivní on-line podobě s přenosem hlasu a videa jako dat, zatímco SMS se spíše vyprofilují do role výše zmíněného notifikačního nástroje, kterým například e-shop bude zákazníka upozorňovat na dostupnost objednaného zboží na pobočce a podobně.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm − = šest

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz