Sociální média vám skutečné zákazníky přivést nemusí

Albert Ryba | 20.11.2013 | Internet a služby | Žádné komentáře

Marc Benioff, CEO a předseda představenstva společnosti Salesforce.com, v rámci svého čtvrtletního konferenčního hovoru vyjádřil svoje přesvědčení, že ještě nedávno populární výraz „social enterprise“ je jen prázdný buzzword bez hlubšího smyslu. Místo něj nyní hovoří o internetu zákazníků (Internet of Customers), což charakterizuje současnou orientaci byznysu, který je úzce spojen právě s on-line prostředím.

Právě Salesforce.com patří mezi společnosti, které výrazně těží ze současného nárůstu on-line aktivit firem a ty se stávají pro celkový úspěch podnikání klíčové. Ačkoliv ještě před dvěma lety se v souvislosti s úspěšnými službami zákazníkům hovořilo o „sociálním podniku“ (social enterprise), který klade důraz na intenzivní sociální komunikaci a spolupráci jak v rámci firmy, tak i navenek, nezdá se, že by právě toto bylo hlavním klíčem k úspěchu na trhu, ale spíše jedním z více pilířů pro zvýšení konkurenceschopnosti. Následně byl tento termín pozměněn na sociální revoluci, zejména v souvislosti s tzv. arabským jarem, což mělo ukázat sílu sociálních médií v dnešní době. Ale i v tomto případě byl mnohými komentátory vliv sociálních médií bagatelizován s tím, že tyto nástroje byly při povstáních v severoafrických zemích jen jedním z mnoha pomocných prvků. Přílišné spoléhání na sociální média tak může být pro obchod katastrofou.

Nepodřizujte obchod sociálním médiím

Benioff proto nyní obrací kartu a hovoří o tom, že sociální média jsou důležitá, ale nezaručí vám, že pomocí nich najdete skutečné zákazníky. Firmy, které vsadily na tuto strategii, podle něj zjišťují, že sociální média nemohou nahradit tradiční prodejní kanály a že samotný tento „módní“ výraz je poměrně nejasný a ani Benioff sám mu prý příliš nerozumí.

I v Česku řada firem v různé míře experimentuje se sociálními aktivitami, některé na ně ve snaze prosadit se vsadili opravdu hodně. Příkladem může být třeba Megapixel, který pro tuto situaci vybudoval zcela novou „sociální“ prodejnu, zákazníky se snaží přilákat na fotokurzy a svoje newslettery koncipuje zcela jinak, než klasičtí obchodníci – tedy ne přímou nabídkou zboží, ale primárně nezávislým obsahem pro přilákání pozornosti a případně až na jejím základě očekává nákup. Benioff je tedy k podobným aktivitám spíše skeptický a tvrdí, že klasický obchod se musí držet stávající podoby, jen se přesunout na internet a pro zefektivnění musí využívat moderní webové nástroje. Dnešní firmy musí být firmou zákazníků a musí použít dostupné nástroje k jejich oslovení a uspokojení jejich potřeb. Nelze se omezovat jen na sociální aktivity.

Novým přístupem je tedy podle Salesforce.com jednoznačná orientace na zákazníky, jimž se musí stále více podřizovat strategie firmy. K podobnému závěru nedávno dospěla i studie IBM (k dispozici zde http://www.ictmanazer.cz/2013/10/studie-zakaznici-budou-stale-vice-ovlivnovat-strategie-firem/ ). Salesforce.com na tento princip sází i při tvorbě svých nových produktů, kdy počítá s tím, že vstupujeme do epochy, v níž je vše propojené v rámci internetu. Právě proto  Benioffovi přijde vhodné hovořit o „internetu zákazníků“, což vyjadřuje situaci, kdy potenciální zákazník se v internetu nachází prakticky na každém místě, přistupuje z prakticky každého zařízení a je potřeba dokázat jej správně identifikovat a oslovit.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + sedm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz