BYOD: Multiplatformita se stává pro firmy nezvladatenou

Albert Ryba | 28.01.2014 | Mobilita | Žádné komentáře

Vlastní smartphony a tablety si do práci nosí stále více zaměstnanců a podle analytiků IDC je potřeba počítat s tím, že každý další rok bude vlastní přístroje v zaměstnání používat o 30 % více pracovníků. Alespoň to má tak platit pro střednědobou vizi do roku 2017. Pro firmy to znamená jediné – přibude jim výrazně práce s tím, jak toto množství přístrojů zvládat.

Nejde ale jen o často diskutovanou bezpečnost. Problémem je celková roztříštěnost platforem, kdy zaměstnanci chtějí používat hlavně přístroje s Androidem, iOS a nově i s Windows Phone a ze strany firem by bylo logické poskytnout jim vhodné aplikace pro zefektivnění jejich práce. Částečně se to sice korporace snaží řešit aplikacemi v HTML5, které se ale nevyvíjejí podle analytiků IDC dostatečně rychle a IT manažeři se tak musí potýkat s poměrně náročným multiplatformním vývojem, který je drahý a složitý.

Soukromá zařízení budou nezvladatelná

Podle Willa Stofega, analytika IDC, se stává podpora a správa všech různých mobilních přístrojů různého stáří a provedení pro firmy doslova noční můrou a často není v jejich silách se s fenoménem BYOD vyrovnat.

Firmy se s nastalou situací vyrovnávají různě – od ignorování faktu, že zaměstnanci pracují s citlivými firemními daty na nedostatečně zabezpečených přístrojích a v neschválených aplikacích, přes různé zákazy (často kontraproduktivní) až po experimentování s různými novými technologiemi i těch nejpokrokovějších organizací. Podle Sofegy je jednou z poměrně slibných rozvíjejících se technologií tzv. GEO-fencing, která zohledňuje momentální lokaci zaměstnance a umožňuje přistupovat k citlivým datům jen do určité vzdálenosti od pracoviště. Will Stofega to považuje za elegantní a jednoduchou cestu jak řešit tyto problémy, ač není samozřejmě všemocná.

IDC předpokládá, že v roce 2014 si bude celosvětově nosit svoje vlastní mobilní přístroje do práce 175 milionů zaměstnanců. Pro srovnání, v roce 2013 to bylo 132 milionů a v roce 2012 jen 88 milionů. V roce 2017 by to pak mělo být 328 milionů.

Firmy preferují jiné plaformy než zaměstnanci

Ve výše uvedené předpovědi jsou zohledněny jen přístroje, které si koupí sami zaměstnanci. Mobilní zařízení nakoupená přímo firmami by měla růst pomaleji a to meziročně zhruba o 11 %, z 61 milionů v roce 2013 na 88 milionů v roce 2017. Firmy navíc budou často preferovat při svém nákupu mobilních přístrojů jiné platformy, než zaměstnanci, čímž se problém roztříštěnosti ještě zvýší.

Podle IDC jsme se dostali do éry diverzity plaforem napříč různými přístroji, která nahradí dřívější paradigma preference jedné plaformy na různých přístrojích, což byl přístup převládající v uplynulých letech. |Ten nyní ale již nenávratně končí a firmy se tomuto trendu musí přizpůsobit.

Podle analytiků si i Microsoft udrží v korporátní sféře nadále výraznou roli a přes řadu chyb bude i v budoucnu důležitým hráčem na poli operačních systémů, nikoliv však už jediným, jako tomu bylo dosud. Stofega tvrdí, že velký vliv na úspěch platformy Windows mají zejména Microsoft Office, protože s nimi umí většina zaměstnanců spontánně pracovat. Důležité je ale to, aby Microsoft zachovával kontinuitu ve svých produktech a neměnil ovládání, rozhraní a funkce s každou novou verzí, protože pak firmy ztratí důvod u jeho produktů zůstávat. Neboť se nevyhnou zaškolování zaměstnanců a s tím spojenými náklady a poklesem produktivity, než si nový software osvojí.

Microsoft má u firem šanci

Stofega je proto přesvědčen, že zejména v podnikovém prostředí mají velkou budoucnost tablety s Windows, na kterých lze provozovat Word, Excel a Powerpoint. Nicméně podle tohoto analytika je nyní důležité, aby Microsoft sjednotil kód napříč svými platformami a aby jedna aplikace byla použitelná jak v desktopových, tak i v mobilních verzích Windows. K tomu však vede ještě dlouhá cesta.

Analytik Patrick Moorhead ze společnosti Moor Insight & Strategy, pak podle svých slov pozoruje, že do firemní sféry stále častěji proniká i Android, který se snaží být bezpečnější a důvěryhodnější platformou než tomu bylo dosud a může tak pozici Windows ohrozit. Naopak BlackBerry již prakticky ztratilo ve firmách svoje uživatele a stalo se okrajovou platformou. A to zejména díky tlaku ze strany iOS od Applu. Moorhead dodává, že firmy by ocenily užší propojení mezi Windows Phone, Outlookem, Exchange, SharePointem, Yammerem a Skypem. A to jim může nabídnout jen Microsoft, je tedy na něm, zda se dokáže této příležitosti chytit a využít ji ke svému prospěchu. Protože pokud ne, nebudou mít firmy důvod setrvávat u Windows na mobilních přístrojích a mohou si stejně dobře zvolit některou z konkurenčních platforem.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


jedna + šest =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz