Firmy selhávají v nastavení metrik a v analýzách dat

Albert Ryba | 17.01.2014 | Analýzy, Ostatní | Žádné komentáře

Průzkum analytické společnosti Gartner odhalil, že zhruba jen polovina firem využívá vhodné metriky, které jsou potřeba pro vyhodnocení potřeb zákazníků a pro důležité rozhodování o směřování jejich byznysu.

V současnosti firmy stále častěji nasazují řešení business intelligence a nástroje pro analýzy velkých objemů dat, aby tak získaly lepší vhled do svého podnikání. Někdy se o těchto nástrojích hovoří jako o řešeních pro prediktivní analytiku. Nicméně bez správně nastavených metrik a vhodného kontextu nelze očekávat, že tyto nástroje poskytnou jednoznačnou konkurenční výhodu. Je tedy bezpodmínečně nutné předem vědět, po čem se dívat a až to vyhodnocovat.

Bez vhledu do svých dat firmy neobstojí

Studie Gartneru, která vychází z průzkumu z 498 firem, odhaluje, že zatímco 71 % respondentů ví, které KPI (key performance indicator, tedy klíčové indikátory výkonu) jsou pro jejich obchodní strategii nejdůležitější, celých 48 % nemá přístup k vhodným metrikám, které by jim ukázaly, jak jejich práce tyto indikátory ovlivňuje. A jen méně než jedna třetina, konkrétně 31 % firem, pak má k dispozici dashboard s kompletním přehledem, který by jim tyto metriky na jednom místě vizualizoval a umožňoval jim dělat důležitá obchodní rozhodnutí takříkajíc „za běhu“.

Z toho tedy vyplývá, že celkový stav prediktivní analytiky ve firmách je spíš tristní a je zde velký potenciál pro zlepšení. Firmy, kterým se nástroje pro prediktivní analytiku podařilo úspěšně nasadit a využívají je, by totiž podle Gartneru měly během následujících tří let zvýšit svoji profitabilitu nejméně o 20 %. Většina firem tedy tuto příležitost vyloženě zahazuje a důvodem jsou v prvé řadě špatně nastavené metriky.

Samantha Searlová, analytička Gartneru, ve studii Predicts 2014: Business Process Reinvention Is Vital to Digital Business Transformation uvádí, že manažeři, kteří nedokáží správně nastavit metriky na firemní procesy, vystavují svoje organizace značnému riziku, že obchodní strategie nebudou správně realizovány a naplněny. Jde přitom o zcela zásadní skutečnost, která rozhodne o tom, která firma přežije a bude na trhu v následujících letech úspěšná a která upadne v zapomnění.

Změna technologií i uvažování je pro úspěch nezbytná

Firmy jsou dnes zavaleny daty a potýkají se také se stále rostoucími očekáváními zákazníků, což na ně klade nároky, aby dokázaly optimalizovat v reálném čase a předpovídat budoucí vývoj. Protože jinak hrozí, že nebudou konkurenceschopné. To znamená nejen investovat do nových technologií, ale osvojit si i nové způsoby myšlení a hledat každou příležitost, jak využít dostupné informace pro větší ziskovost.

V této souvislosti Gartner předpovídá, že firmy budou stále více investovat do řešení, které jsou označovány jako intelligent business process management a operational intelligence, aby dokázaly lépe reagovat na neočekávané změny v byznysu i na nové příležitosti. Prodeje těchto řešení podle Gartneru v letošním roce stoupnou oproti roku 2013 o 8,8 % a celosvětový trh s nimi dosáhne objemu 2,8 miliardy dolarů.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


jedna + = pět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz