Google končí s výrobou mobilů, odkoupí je Lenovo

Albert Ryba | 30.01.2014 | Mobilita | Žádné komentáře

Experiment Googlu s vlastní výrobou mobilních telefonů skončil fiaskem. Snaha jít podobnou strategií jako třeba Apple po akvizici mobilní divize Motoroly nevyšla. Po vysoké ztrátě v této oblasti Google nabízí odkoupení mobilní divize čínské firmě Lenovo. To má nyní našlápnuto stát se mnohem větším hráčem v mobilní oblasti než dosud.

Nešťastná cesta Googlu

Google s velkou slávou odkoupil divizi Motorola Mobility v srpnu 2011 za 12,5 miliardy dolarů. Jedním z důvodů akvizice byly údajně patenty Motoroly, jež Google potřeboval pro vlastní účely pro zaštítění technologií použitých v Androidu. Výrobu mobilů a dalších přidružených přístrojů získal jaksi „navíc“.

Od začátku se však zdálo, že si Google s výrobou mobilů neví příliš rady a ani jejich propagaci nevěnoval příliš prostoru. Již během roku 2012 proto došlo k velkému propouštění bývalých zaměstnanců této divize a v prosinci byla odprodána sekce kabelových modemů a set-top boxů firmě Arris Group.

Řadě výrobců mobilních telefonů se přitom nelíbilo, že jim Google začal konkurovat, ač nepříliš úspěšně, protože jím vyrobené mobily se nikdy nedostaly na výsluní zájmu kupujících. Po ztrátovém provozu tedy přišlo jasné rozhodnutí o prodeji. A kupcem není nikdo jiný než čínské Lenovo, které po nedávné akvizici divize x86 serverů od IBM pokračuje v expanzi. Za mobilní divizi zaplatí Googlu 2,91 miliardy dolarů, ale Google si ponechá většinu patentů, které v akvizici získal.

Googlu bude bez mobilů lépe

Komentátoři o tomto kroku hovoří jako o víceméně očekávaném, protože Google nedokázal výrobu mobilů dostat do profitabilní oblasti. Marže jsou v této oblasti nízké, náklady na marketing vysoké a konkurence je poměrně silná. Naopak o Lenovu je známé, že je schopno odkoupené ztrátové divize velkých hráčů přivést poměrně rychle k zisku a tato původně téměř neznámá čínská značka se již neodmyslitelně dostala mezi největší hráče v oblasti ICT. Navíc je v současnosti jednou z mála firem, která je schopná a ochotná odkupovat hardwarové divize ostatních společností, které se jich naopak rády zbavují.

Prodej mobilní divize Googlu znamená podle analytiků velký obrat v jeho strategii a definitivní opuštění podobné cesty, kterou se vydal Apple. Současně se potvrzuje, že ani značka Google zjevně nemusí být vždy zárukou úspěchu. Krok Googlu pak ocení hlavně další výrobci chytrých telefonů, ač lze předpokládat, že konkurence ze strany Lenova značně vzroste. Google se pak zaměří čistě na rozvoj OS Android, který by měl v dohledné době očekávat přechod na 64bitovou verzi. Ačkoliv Google neuvádí, jaká část jeho zisku je z mobilní reklamy, analytici se shodují na tom, že zde je růst poměrně značný a zaměření tímto směrem dává pro Google smysl.

I investoři krok Googlu zjevně ocení, protože gigantovi odpadne jedna ze ztrátových divizí, se kterou měla řada investorů problém. Akcie Googlu proto ve včerejším „after-hours“ obchodování po uzavření burzy rostly o 2 % v očekávání budoucích lepších výsledků firmy, pokud se zaměří na to, co skutečně umí…

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


jedna + = šest

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz