Finanční oddělení často nedokáží využít potenciál IT

Albert Ryba | 24.02.2014 | Analýzy | Žádné komentáře

Finanční ředitelé (CFO) a finanční oddělení ve firmách v mnoha případech nedokážou plně využít nejnovější technologie ke svému podnikání, čímž se de facto ochuzují. Dokládá to nejnovější zpráva Asociace ACCA. Ze zprávy Asociace profesních účetních (Association of Chartered Certified Accountants), která podrobně mapovala názory finančních ředitelů z celého spektra firem – včetně takových jako třeba Shell, Aviva, Kimberly-Clark, Deloitte a Accenture - vyplynulo, že firemní kultura ve finančních odděleních organizací dostatečně netlačí na technologickou změnu.

Přední společnosti, které prošly technologickou změnou, se podle zprávy ACCA dosud soustředily především na cenu, efektivitu a kvalitu v transakčních financích, tedy v rutinních účetních procesech fakturace a tzv. statutárních financích pro účel správného zdanění ekonomických subjektů. Lidský faktor v transakčních financích však dosud nevymizel, i když technologie to postupně umožňují.

Lidský faktor brzdou pokroku

Kateřina Benešová, ředitelka ACCA pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko, k tomu uvádí: „Problém nespočívá primárně v tom, že by technologie nebyla dostupná, ale stále tu existuje mnoho důvodů, proč finanční ředitelé zatím nedosáhli na vyšší laťku technologického vývoje. Pro většinu jsou totiž tyto technologie příliš složité a roztříštěné, navíc s několika různými systémy či ustavičnými dočasnými řešeními a doplňkovými aplikacemi.“

Rýsují se ovšem koncepty jako samoobslužné finance, nebo úplná eliminace lidského prvku v procesech transakčního finančnictví pomocí většího nasazení technologie. Ty jsou však i nadále hudbou budoucnosti a vyžadují změnu myšlení. Rutinní backofficové finance jsou schopny provádět počítače téměř zcela samostatně. Z šetření ACCA například vyplynulo, že energetická společnost Shell byla schopna nasazením technologií zredukovat počet lidí obsluhujících transakční finance z 1700 na 350.

Automatizace cestou k úspěchu

Eliminace lidského prvku v transakčním účetnictví je možnost s velkým ekonomickým dopadem. Dosud byly náklady v rutinním účetnictví snižovány zejména prostřednictvím outsourcingu a center sdílených služeb. Samoobslužné finance však problematiku posouvají do roviny, kdy outsourcing vůbec nemusí být nutný.

Kateřina Benešová v této souvislosti dodává: “Jsem zcela přesvědčena, že nasazení technologie má kromě jiného potenciál změnit i kariéru ve financích. Neboť pokud technologie čím dál víc automatizuje transakční účetnictví a pomocí vytěžování dat nám zároveň leccos řekne i o potřebách zákazníků, změní tím v podstatě samotné jádro práce finančního profesionála i schopnosti, které jsou k ní potřeba.“

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− čtyři = jedna

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz