HP zavádí poplatky za stažení aktualizací pro servery

Albert Ryba | 10.02.2014 | Hardware | 1 komentář

Společnost HP přichystala pro svoje podnikové zákazníky nemilé překvapení. Aktualizace firmwaru, updaty a servisní balíčky pro jejich servery již nebudou od poloviny tohoto měsíce volně ke stažení, ale jen po zadání sériového čísla. Pokud konkrétní server už není v záruce či v režimu placené rozšířené podpory, pak za stažení bude HP nově účtovat i poplatky.

HP s novou strategií začne experimentovat od 19. února 2014 s tím, že se bude týkat všech serverových produktů – od nejlevnějších řad ProLiant MicroServer s cenou pod 10 000 Kč až po nejdražší podnikové modely serverů. Zmíněnou strategii ohlásila Mary McCoyová, která je viceprezidentkou pro servery v HP a pracuje v této firmě již 30 let. Konkrétně v blogovém příspěvku s názvem „Customers for life“ McCoyová píše:

„Tento týden společnost HP oznámila, že od 19. února 2014 bude poskytovat aktualizace firmwaru [serverů] přes HP Support Center jen zákazníkům s platnou zárukou, s aktivní službou Care Pack či s [placenou] rozšířenou podporou.“

Koho se změny podpory dotknou nejvíce?

Rozhodnutí je odůvodňováno tím, že zveřejňované verze firmwarů jsou cenným intelektuálním vlastnictvím firmy HP, které má být určeno skutečně jen zákazníkům a nikoliv všem, jako tomu bylo dosud. Nová strategie prý vychází z osvědčených postupů a jedná se údajně o krok správným směrem pro zákazníky a partnery HP. Naopak komentátoři tvrdí, že tím HP výrazně poškodí některé svoje klienty a zklame tak důvěru, kterou v její produkty vložili. Obvykle jde navíc o opravy chyb, za které je zodpovědný sám výrobce a mělo by být v jeho zájmu poskytnout opravu zdarma.

Je pravdou, že většina podnikových zákazníků si zaplatila rozšířenou podporu, takže těch se změna nijak zásadně nedotkne, stejně jako firem, které mají servery ještě v záruce. Nicméně nejvíce mají být postižené společnosti s low-endovými modely serverů (na kterých je pochopitelně nejnižší marže a jejich dlouhodobá podpora je pro HP náročná). Ty využívají hlavně malé firmy a také soukromí podnikatelé a obvykle si dodatečnou podporu neplatí. Komentátoři hovoří také o negativním vlivu na servery HP v rámci distributorských kanálů a o potenciálním devastujícím dopadu na třetí strany, konkrétně na společnosti, které se živí podporou pro tyto modely serverů.

Zpoplatnění aktualizací v praxi

Pro ilustraci si můžeme uvést několik příkladů. Společnost HP v roce 2012 nabízela za poměrně atraktivní výprodejové ceny mikroserver HP ProLiant MicroServer N40L, který se vyznačuje malými rozměry i spotřebou. Nicméně tento server nepodporuje OS Windows Server 2012 R2 (a ani jeho sesterské Windows 8.1) a při snaze o jejich instalaci se objeví série chybových hlášek, které zabrání bootování systému. Problém lze sice podle informací na diskuzních fórech majitelů řešit vypnutím integrovaného gigabitového síťového řadiče, ale tím jsou možnosti mikroserveru poměrně omezeny. Stejný problém potkal i model N54L, který je vybaven výkonnějším procesorem. Oficiální záruka na tyto modely je 1 rok. Společnost HP pak v listopadu 2013 vydala aktualizaci firmwaru, která byla dosud volně dostupná. Pokud si zákazník nekoupí rozšíření podpory označované jako HP Care Pack, které stojí zhruba 50 % ceny mikroserveru (pro tento model je to zhruba kolem 4000 Kč na rok), pak již k tomuto firmwaru nebude mít od příštího týdne přístup. Ačkoliv jde o opravu chyby, která byla v produktu již od jeho výroby.

Pro střední řadu serverů ProLiant pak služba Care Pack stojí na jeden rok často i více než 20 000 Kč. Nicméně příkladů, kdy se firmy dostanou do úzkých, může být celá řada a updaty mohou potřebovat až ve chvíli, kdy nebudou již bezplatně dostupné. Jako další příklady mohou sloužit blade servery ProLiant BL20p G2, BL20p G2 a BL30p, pro které HP vydalo kritické opravy chyb, které mohly způsobit, že server po výpadku proudu již znovu nenajede a zasekne se v POSTu. Také některé servery ProLiant z roku 2011 se SATA disky mohly vykazovat chyby při přenosu dat při spolupráci se smart array řadiči P212, P410, P410i, P411, P711m, P712m a P812. Tyto servery jsou již nyní většinou po záruce a ač HP označuje chybu jako „kritickou, která může způsobit snížení výkonu, nestabilitu a dokonce i poškození dat,“ již nebude nadále možné opravu bezplatně stáhnout. Chyba byla opět již přítomná v serverech od výroby.

HP zákazníky nepotěší, možná je to ale cílem…

Problém je také v tom, že pokud si firma nekoupí server přímo od HP, ale od některého z distributorů, záruka již běží od chvíle, kdy server objednal na svůj sklad distributor a nikoliv kdy si jej od něj zakoupil zákazník. Mezi tím přitom může uběhnout poměrně dlouhá doba.

Společnost HP argumentuje tím, že i další výrobci (jako IBM či Cisco) poskytují přístup k aktualizacím po registraci či po zadání sériového čísla, ale postup HP je zatím nejtvrdší. Komentátoři se shodují na tom, že si tím gigant znepřátelí hlavně firemní klienty citlivé na ceny. Nicméně možná je důvodem i to, že Hewlett-Packard o takové zákazníky, na nichž je minimální marže a vysoké náklady na podporu, ani příliš nestojí.

1 komentář u článku “HP zavádí poplatky za stažení aktualizací pro servery”

  1. Hamizer napsal:

    Jedním slovem – hnus, páni z HP. Jste drazí jako prase a ještě vám to nestačí! Doufám, že vás číňani brzy zválcují.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


dva − jedna =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz