Lenovo: Díky Motorole porazíme Apple i Samsung

Albert Ryba | 03.02.2014 | Mobilita, Ostatní | 1 komentář

Koncem minulého týdne překvapila svět zpráva, že čínské Lenovo odkoupí od Googlu mobilní divizi Motoroly. Ostatně Číňané v posledních letech ve velkém nakupují technologie v západním světě a podle řady odhadů je nástup Číny jako světové technologické i finanční velmoci, která zastíní svým významem i USA, otázkou zhruba následujících 15 let (podle posledních odhadů Čína předežene americkou ekonomiku v roce 2028, ale nelze vyloučit, že se jí podaří toto tempo ještě urychlit). Yuanqing Yang, CEO společnosti Lenovo, která se do světového povědomí IT zapsala po akvizici divize stolních počítačů a notebooků od IBM v roce 2005, pak v interview pro časopis Fortune popsal svoje plány, které v mobilním světě má.

Yuanqing Yang (na fotografii u titulku vpravo) v rozhovoru potvrdil, že se po Motorole díval již od roku 2011 a oslovil zástupce Googlu s nabídkou odkupu již brzy poté, co si tento gigant za 12,5 miliardy dolarů výrobce mobilů zakoupil. To, že nyní k dohodě došlo, považuje Yang pro svoje plány za velký úspěch, protože to Lenovu pomůže výrazně posílit na trhu s mobilními telefony. I když i Google je s výsledkem transakce naoko spokojen a jeho akcionáři jsou rádi, že se ztrátové divize tento gigant zbaví, analytici spíše upozorňují na to, že pro něj rozhodně o výhru nejde a že celkově nešlo o příliš šťastný tah.

Velké plány Lenova s Motorolou

Ačkoliv samotná Motorola za loňský rok prodala jen 10 milionů smartphonů, Lenovo jich do celého světa dodalo zhruba 45 milionů. Nicméně v USA byl jeho podíl takřka nulový, což se akvizicí Motoroly rychle změní. Značku Motoroly si Lenovo pro nové přístroje pochopitelně ponechá a ještě zváží, zda v domácí Číně bude nabízet smartphony jen pod svým vlastním brandem a nebo i pod tímto novým.

Motorola se tradičně orientovala právě na americký trh, což omezovalo její celosvětový význam. „Lenovo chce klást důraz na marketing po celém světě a zejména s důrazem na Evropu, jedním z prvních kroků má být nabídka služby Moto Maker (pro kustomizaci objednaných přístrojů Moto X po webu) i mimo USA,“ tvrdí Yang. Pro Lenovo je důležitá zejména Evropa, kde se Moto X sice prodává, ale uvedená služba zde chybí. Yang je přesvědčený, že mobilní trh má velkou budoucnost a stojí o to za něj bojovat. Dlouhodobě má v plánu překonat tržní podíl takových velikánů, jako jsou Apple a Samsung. Pokud se mu podaří to samé co v oblasti osobních počítačů, kdy Lenovo dokázalo ze ztrátové divize IBM udělat světovou značku počítačů číslo jedna, pak to bude další rána pro západní firmy, které často v oblasti IT volí spíše defenzivní strategii a místo plánů na expanzi bojují o udržení svého podílu (viz tradiční giganti jako HP, Dell a podobně).

„Lenovo chce pod značkou Motoroly prodávat jak levné low-endové, tak i drahé high-endové modely. Ačkoliv prodeje smartphonů zpomalují, Lenovo bere tento fakt za výzvu a již v oblasti PC prokázalo, že dokáže úspěšně růst tam, kde ostatní ztrácejí,“ říká CEO čínského draka. Yang mezi trhem s PC a trhem s mobilními telefony vidí navíc hodně podobností a pokusí se tedy zopakovat svoji úspěšnou strategii, která se osvědčila již v minulosti. S dostatkem kapitálu a zkušeností by to mohlo jít navíc značně rychleji.

Další jasná výhra Číny

V současné době ještě není například vyřešeno třeba to, jak se Lenovo postaví k přístrojům se značkou Nexus, které byly tradičně společným projektem Googlu s jinými světovými výrobci, jako Asus, LG či Samsung. Ti jsou totiž jeho přímými konkurenty. Je vysoce pravděpodobné, že v této řadě bude i nadále pokračovat, ale již nebude potřebovat externího hardwarového partnera, bez kterého se Google dříve neobešel. Tím opět Lenovo jen naváže na úspěch, který pro něj připravili v minulosti jiní hráči, ale profit nyní poplyne čistě do čínských kapes. Většina kupujících pak pravděpodobně nebude zkoumat, zda je vnitřek jejich nového přístroje z dílny Samsungu či Lenova a budou spíše vyhledávat poměr ceny a výkonu, v čemž má Lenovo rozhodně co nabídnout.

Jedno je jisté – s čínskými výrobky se budeme setkávat stále častěji, tato akvizice je podle mnohých komentátorů jen jedním z mnoha kroků na úspěšném čínském tažení, které povede k dominanci této země mezi světovými ekonomikami. Také čínský jüan by podle některých ekonomů mohl postupně nahradit americký dolar v roli světové měny. Centrum světové ekonomiky, které bylo původně v Evropě a v druhé polovině 20. století se přesunulo do Ameriky, nyní zcela neodvratně míří do východní Asie. Její dynamice totiž nedokáží západní země konkurovat a Čína se rychle mění ze země produkující nekvalitní plagiáty na hráče, který bude diktovat směry a trendy na trhu. A to nejen v ICT.

1 komentář u článku “Lenovo: Díky Motorole porazíme Apple i Samsung”

  1. Yellow napsal:

    Tak to můžu potvrdit, že žluťáci útočí kde můžou. Dřív jsme na naší ulici měli krásné české obchůdky, dneska jsou tam buď herny, nebo zatlučené výlohy a zbytek jsou žluťáci se svýma restauracema, předraženýma večerkama nebo nehtovými studii. To jsme to dopracovali, a bude hůř!

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


šest + sedm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz