Platební automaty přinášejí firmám úspory

redakce | 24.02.2014 | Aktuality, Ostatní | Žádné komentáře

Platební automaty se v poslední době objevují na stále více místech. Je to logické, protože po prvotní investici je jejich provoz již poměrně levný a často i bezúdržbový a pro firmy či jiné organizace tak mohou být zdrojem vítaných úspor. Zejména v případě, že provozují byznys, v němž větší množství lidí provádí pravidelné platby spojené s konkrétním místem.

Typický platební automat je poměrně jednoduchý přístroj zaměřený obvykle na jeden účel, kdy do něj zákazník vhodí peníze či vsune platební kartu a v příslušné přihrádce mu vypadne požadovaný doklad či jiný typ dokumentu. U platebního automatu je kladen důraz na spolehlivost, tedy aby zákazník doklad skutečně obdržel, respektive aby mu byl vrácen případný přeplatek. A v případě, že automat stojí venku, tak i na odolnost proti povětrnostním vlivům a případně i proti poškození a vandalismu. Automat může být vybaven jednoduchým segmentovým displejem a nebo i klasickou obrazovkou, jež může být i dotyková. V takových případech se jedná již o pokročilejší modely, které ve svých útrobách neskrývají jen pár čipů, ale obvykle plnohodnotný počítač buď s OS Windows řady Embedded a nebo s některou z mnoha variant Linuxu.

Platební automaty nás provází už mnoho let a nejjednodušší, původně ještě do značné míry mechanické verze, se používaly k prodeji nejrůznějších jízdenek. V tomto případě šlo ale spíše o prodejní automaty. Postupně se i ty modernizovaly, čímž se rozšířilo množství jejich funkcí a nejsou omezeny jen na výdej několika málo typů dokladů. Další poměrně časté použití platebních automatů je dnes v různých zdravotnických zařízeních, kde se objevily po zavedení regulačních poplatků a dále třeba na parkovištích.

S platebními automaty ale experimentují i obchody, konkrétně například Alza.cz, která ve snaze automatizovat systém plateb nainstalovala do svých výdejen platební automaty, do kterých zákazník po identifikaci svojí objednávky vhodí odpovídající hotovost a s výsledným vytištěným dokladem si již dojde jen vyzvednout zboží. Pro obchodníka může mít tento způsob ještě jednu výhodu a to že může pořídit platební automat jen s možností platby v hotovosti a ne platební kartou. Typickým problémem u plateb kartou je totiž skutečnost, že obchodník v takovém případě odvádí bance provizi (typicky ve výši kolem 1,5 %), což zejména u dražšího zboží může dělat již značné sumy. Tím, že zákazník vhodí hotovost do platebního automatu, jsou eliminovány jakékoliv další náklady a obchodník se nemusí obávat, že i při prodeji s nízkou marží (která je pro IT typická) pro něj obchod skončí ztrátou. Zvláště pokud zákazník využije třeba i nějaký slevový kupon.

Výhodnost platebních automatů roste s počtem plateb, které se přes ně realizují a při jejich vysokém objemu jsou prakticky nenahraditelné. Už jen proto, že mohou plně zastoupit řadu lidských úkonů a snížit tak firmě jak náklady na lidské zdroje, tak i eliminovat případné chyby, které jsou s procesem plateb spojeny.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− jedna = dva

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz