Smartphony trpí nedostatkem inovací. Jak je oživit?

Albert Ryba | 17.02.2014 | Mobilita | Žádné komentáře

Chytré telefony zaznamenaly v uplynulých letech bouřlivý rozvoj. Nicméně nyní již přichází útlum, který se projevuje jak poklesem poptávky, tak i chybějícími inovacemi. Mají smartphony znovu šanci „ožít“ a nebo se tento specifický segment ICT již vyčerpal?

Ačkoliv smartphony byly tahouny širšího ICT trhu, v posledním čtvrtletí 2013 se již začala projevovat nasycenost trhu a podle IDC například čínský trh s telefony (který patří mezi největší) ve 4Q13 zaznamenal oproti předchozímu kvartálu pokles o 4,3 %. To není málo, vezmeme-li v úvahu, že šlo o tradičně silnou předvánoční sezónu. Jedná se o první propad od roku 2011 a podle analytiků budou tento trend kopírovat i další země. To je podnětem nejen pro výrobce, ale i pro prodejce elektroniky, kteří budou muset přehodnotit svoje strategie. Jaký je hlavní důvod tohoto poklesu?

Smartphonům chybí nové nápady

Již bylo naznačeno, že globální trh je saturovaný a kdo si chtěl chytrý telefon koupit, již si jej pravděpodobně pořídil. Ceny klesly natolik, že již další výraznější zlevňování není reálné, ale hlavně se vyčerpaly možnosti inovací. Technologický komentátor James Kendrick je přesvědčen, že mobilnímu světu chybí osobnost ve stylu Steva Jobse, který přicházel s novými nápady a určoval po několik let směr.

Nyní neexistuje žádný výrazný lídr, výrobci se snaží vytěžit z dosavadních konceptů a bojí se přijít s výraznějším experimentem, který by nemusel vyjít a přinesl by jim finanční ztráty. Protože jen málokdo dokáže prosadit novou myšlenku tak jako Jobs, aby byla trhem jednoznačně přijatá a často snahy o inovace končí neúspěchem.

Jakým směrem by se smartphony měly vydat?

Také Steve Ranger z webu ZDNet upozorňuje na to, že poslední generace chytrých telefonů se již od těch předchozích příliš neliší. Přibyly větší displeje, podpora 4G přenosů a rychlejší procesory, ale nic zásadního se již nemění. Čeká se snad na celou novou vlnu přístrojů, jako třeba tzv. „wearables“, tedy zařízení nošená přímo na těle, jako jsou například Google Glass nebo chytré hodinky? Podle Rangera ještě není v oblasti smartphonů vše ztraceno a výrobci mají stále možnosti jaké novinky představit. Podívejme se na čtyři hlavní oblasti, na kterých se podle něj dá stále pracovat:

1. Vzhled smartphonů
Design chytrých telefonů se víceméně ustálil na podobě lehce zaoblené placičky se širokoúhlým displejem přes celou přední stranu, odlišnosti jsou až na několik výjimek spíše minoritní. Zdá se tedy, že v této oblasti již není co vymyslet, přesto určitě existují skupiny uživatelů, kteří by preferovali jiný design. Velký potenciál v této oblasti nabízejí zakřivené či skládací displeje, které by mohly obnovit zájem uživatelů. Většina hlavních výrobců má již prototyp svého smartphonu s netradičním displejem, jde tedy jen o to vymyslet vhodné marketingové strategie, jak uživatele přesvědčit, že takový telefon prostě musí mít. Velká pozornost se upíná například k modelu LG G Flex, který bude mít v případě úspěchu určitě hodně následovníků.

2. Mobilní platby jsou stále nerozvinuté
Ačkoliv se již delší dobu hovoří o velkých možnostech placení telefonem a o tom, že by mohl nahradit klasické peněženky i platební karty, realita je trochu jiná. Kdy jste naposledy viděli někoho platit mobilem? Pokud nejde o platbu pomocí SMS, pak se jedná stále spíše o velmi okrajovou záležitost. I v tomto případě je po technologické stránce již vše vyřešeno, jde spíše o to možnosti telefonů pro elektronické platby lépe propagovat, vysvětlit uživatelům výhody, spolupracovat lépe s bankami i s obchodníky a vymyslet třeba programy odměn pro uživatele, kteří svůj nový telefon pro placení budou využívat. Je škoda, že tento potenciál zůstává dlouhodobě nevyužitý.

3. Lepší spolupráce mezi přístroji
I přesto, že existuje řada aplikací pro různé synchronizace dat a jejich sdílení, stále je zde co zlepšovat a podle mnohých analytiků je pořád velký prostor v tom, jak zdokonalit spolupráci jednotlivých přístrojů. Zejména napříč různými platformami, protože pokud má někdo smartphone s Androidem, tablet s iOS a počítač s Windows, může se pro něj stát synchronizace mezi těmito zařízeními noční můrou. Situace se ještě více zkomplikuje poté, co na trh přijde celá řada „waerables“ a uživatelé budou chtít, aby jejich dosavadní přístroje s těmi novými bez problémů komunikovali. A také, aby komunikovali s přístroji dalších uživatelů, nejlépe na jedno kliknutí.

4. Věčné téma – výdrž baterie
Ačkoliv v laboratořích vzniká řada nejrůznějších experimentálních modelů baterií, využívající nejnovější „kosmické“ technologie a které nabízejí neuvěřitelné možnosti, v běžných přístrojích se již po mnoho let používají stále ty samé Li-Ion či Li-Pol články. U nich se nezměnilo prakticky nic, kapacita, životnost i rychlost nabíjení zůstávají již dlouhodobě na podobných hodnotách. Přitom právě baterie je pro použitelnost mobilních zařízení základem.

Výrobci se sice snaží pracovat s úspornějším designem přístrojů, ale hlavní výzvou je prosazení nových typů baterií do mainstreamu. Právě masová výroba může jakýkoliv laboratorní prototyp rychle zlevnit a prosadit ho v téměř každém přístroji. Přesto že právě po delší výdrži uživatelé mobilních přístrojů volají nejvíce, zatím se nedočkali odpovědi. Možná je na čase, aby se nyní výrobci nad tímto problémem znovu zamysleli a pokusili se udělat krok vpřed.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ pět = dvanáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz