Cenová válka cloudových úložišť pokračuje, ceny padají

Albert Ryba | 14.03.2014 | Cloud, Internet a služby | Žádné komentáře

Google opět rozhýbal už i tak poměrně neklidné ceny cloudových úložišť, kde dochází trvale k poklesu cen za uložený gigabajt dat. Nové ceny znamenají naprosto radikální posun, protože došlo ke slevám až o 80 %. Díky tomu se pronájem prostoru v cloudu stává mnohem dostupnější a další hráči na trhu obvykle na kroky ze strany některého z významných konkurentů musí reagovat také úpravou svých nabídek. Je ovšem otázkou, zda je to ve výsledku dobře nebo špatně.

Google odhalil nové ceny pro svoji službu Drive ve čtvrtek 13. března. Cena za 100 GB úložné kapacity klesla z původních 4,99 dolaru na 1,99 dolaru. U 1 TB pak došlo ke snížení ze 49,99 dolaru na 9,99 dolaru. A nově je k dispozici i prostor 10 TB za 99,99 dolaru. Ceny platí za měsíc uložení dat. Stále platí, že do 15 GB lze mít data v službě Drive uložené zdarma. I to je poměrně štědrá porce poté, co loni došlo ke zvýšení z 5 GB.

Google si nízké ceny může dovolit

Scott Johnston, který je ředitelem produktového managementu v Googlu, na firemním blogu informoval, že ke snížení cen mohlo dojít díky výrazným zlepšením a zefektivněním v rámci infrastruktury Googlu. Komentátoři ovšem tvrdí, že tato cenová válka má za cíl vyřadit menší hráče z trhu, kteří nejsou schopni svými náklady takto agresivní cenové politice konkurovat. Protože není ani v zájmu Googlu nabízet prvoplánově svoje služby za tak nízké ceny.

Johnston dále říká, že došlo i k interním zlepšením z hlediska bezpečnosti uložených dat a také přístupu k nim z libovolného zařízení. K datům lze také přistupovat z dalších služeb Googlu, jako je Gmail a Google+ Photos. Podle dostupných informací navíc Google umožní uživatelům stávajících „plánů“ (nebo tarifů) automatický přesun na nové bez dalších doplatků.

Víceméně jen opravdu giganti, kteří mají vysoce efektivní datová centra a maximální úsporu z rozsahu, si mohou dovolit jít s cenou tak nízko. V případě Googlu by nebylo překvapením, kdyby služby i mírně dotoval za cenu posílení svého podílu na trhu.

Menší poskytovatelé jsou pod tlakem

Google svým krokem tedy útočí nejen na velké konkurenty, jako Microsoft, Amazon nebo Apple, ale hlavně na menší hráče – typicky jde o Dropbox, Box, SugasSync nebo YouSendit. Pro ně je situace na trhu čím dál obtížnější, protože z hlediska možností jsou nabídky poměrně hodně vyrovnané a není ani moc s čím novým přijít. Musí tedy spoléhat na loajalitu svých uživatelů, která ale může být značným cenovým rozdílem hodně otřesena. Pro srovnání, například Dropbox nabízí v současnosti zdarma jen 2 GB prostoru a za 100 GB si účtuje 9,99 dolarů měsíčně. V případě OneDrive od Microsoftu je zdarma 7 GB a účtuje si 25 dolarů za rok za 50 GB, respektive 50 dolarů za 100 GB.

Řada analytiků proto upozorňuje, že krok Googlu může dostat menší hráče do značných potíží – zvlášť proto, že pro něj je ukládání dat jedním z mnoha pilířů na němž tato firma stojí, ale pro některé je to hlavní byznys ze kterého žijí. A není příliš reálné, že by mohli ceny s Googlem srovnat, ač budou samozřejmě donuceni k určitým slevám. To ale jen sníží jejich zisky a nelze vyloučit, že budou v delším časovém horizontu nuceni jednat o odkoupení některým z gigantů. Ostatně i to je pravděpodobně cílem Googlu, aby se trh pročistil a zůstalo na něm jen několik největších služeb, mezi něž se stávající uživatelé rozdělí.

Ač tedy snížení cen ze strany Googlu může na první pohled vypadat jako výhra pro uživatele, z dlouhodobého hlediska to už tak být nemusí. A pokud se během následujících let díky odchodům menších hráčů sníží konkurenční tlaky na trhu, nevěští to pro uživatele nic dobrého.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− jedna = sedm

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz