Vyplatí se připlatit za Office 365 místo Google Apps?

Albert Ryba | 13.03.2014 | Internet a služby | Žádné komentáře

Google dělá vše proto, aby co nejvíce posílil pozici svého kancelářského balíčku ve firmách, nedávno spustil například systém odměn za doporučení nových zákazníků. Jak ale vychází jeho služby cenově ve srovnání s konkurenčními Office 365 od Microsoftu? Odpověď nemusí být vždy jednoznačná.

Pokud se podíváme na srovnání nejlevnějších „plánů“, vidíme u Google Apps pro firmy cenu 4 eura za měsíc na uživatele (nebo 40 na rok), zatímco Microsoft nabízí variantu Office 365 Small Business za 4,10 eur za uživatele na měsíc (nebo 49,20 eur na rok). Na první pohled jde tedy spíše o zanedbatelný rozdíl. Omezením v případě zmíněného plánu od Microsoftu je maximální počet 25 uživatelů – což odpovídá skutečně jen malým organizacím. Pokud je firma větší, musí již sáhnout po plánu Office 365 Midsize Business, jenž je pro až 300 uživatelů, ale cena je v tomto případě již 12,30 eura na měsíc. Na druhou stranu je v tomto plánu zahrnuto předplatné lokálně instalovaných Office pro až pět počítačů PC nebo Mac na jednoho uživatele, poštovní schránky a mobilní Office pro iPhone a Android (Google u svých Apps podporuje platformy Android, Apple a BlackBerry již v základní ceně a počet uživatelů neomezuje).

Pro řadu firem se tak naskýtá otázka, zda pro ně má smysl připlatit si za cloudové Office 365 a nebo si vybrat Google Apps (které zahrnují kancelářský balíček Google Docs). Odpověď se skrývá v tom, jaké jsou jejich konkrétní potřeby.

Podoba kancelářských balíčků se mění

Microsoft v minulosti čelil konkurenci ze strany klasických kancelářských balíčků, které se snažily více či méně napodobovat jeho Office. Příkladem mohou být známé LibreOffice. Za dobu svojí existence se Microsoft Office staly velmi komplexním produktem a není prakticky nic, co by nedokázaly. A konkurenti se to musí snažit napodobit. Spíš je ale otázkou, zda tyto všechny funkce dokáže využít uživatel samotný. Naproti tomu Google se pokusil v rámci webových služeb o vlastní koncept s řešením, které by bylo pojaté jako minimalistické a zaměřilo se na nejzákladnější funkce. To může být pro řadu uživatelů výhodou, protože drtivá většina z nich používá jen velmi omezené množství funkcí a v takovém případě Google Docs mohou plnit svoji roli velmi dobře i v korporátním prostředí.

V cloudovém prostředí se tedy situace změnila a zdá se, že Microsoft se nyní inspiroval pro změnu Googlem. Pokud se podíváte na webové aplikace Office, i ty již kladou důraz na jednoduchost a snadnou použitelnost. Jde o co nejrychlejší přístup do samotné aplikace a k dokumentům, které je možné ukládat v cloudu bez potřeby lokálních úložišť. Z tohoto pohledu jsou oba webové balíčky poměrně vyrovnané a existují jen minimální rozdíly, které by z hlediska použitelnosti řešení Microsoftu a Googlu odlišovaly.

Rozhodování firem má určitá pravidla

Pokud se firmy rozhodují o tom, jaké kancelářské řešení pořídit, obvykle jsou kladeny dva základní požadavky – aby nebylo složité a aby s ním dokázali zaměstnanci co nejspontánněji pracovat. A možná ještě aby bylo bezpečné a spolehlivé, ale i zde jsou oba hlavní konkurenti víceméně vyrovnaní.

Zdá se, že trendem dnešním trendem je tedy určitá „odlehčenost“, kde mají webové služby navrch před klasickými lokálně instalovanými aplikacemi. A jak již bylo řečeno, je situace mezi Office 365 a Google Apps poměrně srovnatelná. Nicméně druhým zmíněným bodem je obeznámenost s určitým řešením a ten je obvykle kamenem na misce vah. Ačkoliv Google Docs ani webové aplikace Office nejsou zcela podobné desktopovým Office a bude po přechodu na ně potřeba zaměstnance alespoň trochu vyškolit, pro většinu firem je už jen název balíčku od Microsoftu zárukou určité kontinuity. A jsou přesvědčeny, že zaměstnanci jej přijmou lépe, než řešení od Googlu, s nímž často vůbec nikdy předtím nepracovali.

Zde jde tedy o jednu výraznou výhodu, která Microsoftu nahrává a Google Docs i přes svojí značně delší historii často zůstávají řešením spíše pro experimentátory a inovátory, kteří se nebojí zkoušet něco nového. Obecně je byznys spíše konzervativní a to nahrává právě Microsoftu.

Další otázkou je, jaký jste typ firmy a co z funkcí využijete. Pokud jste malá firma do 25 uživatelů, pak je vaše rozhodování snazší, protože cenový rozdíl mezi Google Apps a Office 365 Small Business je spíše zanedbatelný. Ale co když jste větší firma, která chce využívat čistě cloudové služby a nepotřebuje lokální instalace Office? V takovém případě je potřeba se zamyslet, zda pro vás má smysl připlácet si trojnásobek ceny. Pro řadu firem ale i tak může jít o jasnou volbu, díky výše zmíněné tradici a historii Office.

Word, Excel nebo Outlook mají pověst komfortních řešení, se kterými nejsou problémy a s nimiž umí „všichni“ pracovat. Pokud ředitel IT pořídí do firmy cloudové Office, pravděpodobně za to nebude pokárán. Ale pokud by se rozhodl pro Google Apps, bude si to muset před vedením firmy nejspíše důkladně obhájit. Ačkoliv značku Google znají všichni, zatím stále jen málokdo má přímou zkušenost s dlouhodobější prací s Google Docs. I proto má toto řešení dlouhodobě tržní podíl pod 10 % a jeho boj oproti konkurenčním Office je mnohem těžší, než je tomu třeba v oblasti webových prohlížečů, kde Google se svým Chromem poměrně rychle a bez obtíží prorazil. Je škoda, že Microsoft nenabízí pro střední firmy plán, který by jim umožnil větší „kustomizaci“ a umožnil jim dostat se na podobnou cenu jako u Googlu, pokud nepotřebují lokální Office. Nicméně cenová politika je pravděpodobně nastavena stávajícím způsobem proto, že Microsoft ví, že Google Apps pro něj nejsou až tak velkou konkurencí jak by se mohlo zdát.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


tři − dva =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz