Klesající prodeje tabletů iPad jsou podle Applu jen iluzí

Albert Ryba | 25.04.2014 | Analýzy, Hardware | Žádné komentáře

Většina analytiků se shoduje, že zlaté časy tabletů iPad již skončily a že je nyní čeká pozvolný pád. A to zejména díky silné konkurenci ze strany Androidu a již omezenému množství inovací, které nové iPady přináší. Tim Cook, CEO společnosti Apple, ale vidí situaci úplně jinak.

Za první čtvrtletí roku 2014 se prodalo o 16 % méně tabletů iPad než tomu bylo za stejné období v loňském roce. Konkrétně šlo o 16,4 milionu kusů, zatímco před rokem to bylo o zhruba tři miliony více. Tim Cook ovšem říká, že se jedná jen o iluzi a dřívější očekávání analytiků byla prostě přehnaně vysoká. Podle něj je vše v pořádku. V prvním kvartálu loňského roku prý Apple posílil distribuční kanály, zatímco v loňském prosinci je opět utlumil. Pokud by se tedy tato skutečnost do celkových prodejů započítala, šlo by podle Cooka údajně o meziroční pokles jen o 3 %. A to je prý zanedbatelné.

Analytici zůstávají k iPadu skeptičtí

Je jasné, že Apple potřebuje uklidnit investory a přesvědčit je, že je všechno v pořádku. Ale například Van Baker, analytik Gartneru, tvrdí, že i když Cookovu vysvětlení věří, stále jde to špatná zpráva pro iPad, protože tři miliony kusů nejsou zanedbatelné množství. Navíc když trh s tablety rostl, znamená to, že konkurenti Applu posilovali tam, kde on ztrácel. Ačkoliv i z globálního hlediska dochází ke zpomalování a zatímco v roce 2013 trh s tablety rostl podle agentury IDC o 52 %, letos to má být již jen zhruba 19 %.

Také Carolina Milanesiová, vedoucí analytička v Kantar Worldpanel ComTech, říká, že kouzla s čísly jsou pěkná věc. Ale ve skutečnosti je pokles prodejů iPadů mnohem rychlejší než kdo očekával.

Cook je ale přesvědčen, že vše je na dobré cestě. Podle něj trh s tablety do několika let svojí velikostí překoná trh s PC a Apple chce z tohoto trendu co nejvíce vytěžit. Apple za čtyři roky prodal již 210 milionů tabletů, což dělá z iPadu vůbec nejrychleji prodávající se produkt Applu. Za prvních 48 měsíců se například prodal dvojnásobek iPadů ve srovnání s iPhony (což ovšem nikoho nepřekvapuje, protože iPhone cestu iPadu víceméně připravil).

Milanesiová dodává, že bylo zcela jasné, že růst prodejů iPadu v prvních letech bude nadále neudržitelný a je přesvědčena, že pokles bude i nadále pokračovat. Určitou konkurencí se pro iPad stanou také iPhony s větší úhlopříčkou, které by měly být uvedeny na trh letos na podzim. Nicméně i dlouhé inovační cykly Applu se již stávají problémem a jeho výrobky nereagují na změny na trhu podle komentátorů dostatečně pružně. Také cenová politika Applu není nastavená tak, aby další růst podporovala.

Počítače Mac si svojí pozici stále drží

Nicméně je pravdou, že jsou stále oblasti, kde se Applu daří růst a zatímco trh s PC zažívá pokles, prodeje Maců rostou. Za první kvartál se jich celosvětově prodalo 4,1 milionů, což je meziroční nárůst o 5 %. Milanesiová k tomu říká, že trh s Macy je velmi stabilní a že jej zjevně post-PC trendy nijak negativně neovlivňují. Apple míří s Macy na vyšší segment trhu, který má svoje vlastní pravidla a zákazníci zde obvykle nemají důvod příliš šetřit. A pokud jim nevyhovuje jejich stávající Mac, jednoduše si koupí nový.

Dokonce i průměrná prodejní cena počítačů Mac oproti předchozímu čtvrtletí vzrostla z 1 322 dolarů na 1 344 dolarů, což Applu pomáhá zvyšovat i jeho zisk v této oblasti. Naopak prodeje PC ve stejném čtvrtletí klesly o 4 % a analytici znovu oprašují myšlenku, zda za tímto poklesem nestojí hlavně nové verze Windows, se kterými se řada uživatelů zatím nesžila.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ dva = deset

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz