Big data: Otázky a možné chyby při nasazování ve firmě

Albert Ryba | 30.05.2014 | Software | Žádné komentáře

Ačkoliv se o fenoménu big data hovoří již několik let, řada firem si stále řeší, jak s touto technologií vůbec začít a co od ní mohou očekávat.

Podle globálního průzkumu agentury Forrester Research plánuje pro letošní rok realizaci projektů spojených s business intelligence a big daty celkem 28 % z 1 600 dotázaných respondentů. Podívejme se na několik základních faktů, které je potřeba si před začátkem takového projektu ujasnit.

Big data neznamenají jedno konkrétní řešení

Častou oblastí nedorozumění je fakt, že práce s velkými objemy dat a technologie pro ně používané mohou být velmi rozdílné a záleží na typu dat, s nimiž se pracuje a na scénářích využití. V praxi může jít o využití klasických SQL databází, Hadoopu, nasazení in-memory computingu nebo streamingu. Někdy stačí zakoupeí softwarového řešení, jindy jde o komplexní systém spojený i s dedikovaným hardwarem.

Ve výsledku pak jde obvykle pro dosažení nejlepšího výsledku o kombinaci více řešení podle konkrétní potřeby. Místo jedné „big data technologie“ tak v praxi jde spíše o individuální big data scénáře, jejichž architektura se může výrazně lišit.

Big data mají mnoho způsobů využití

Další možnou komplikací je fakt, že big data mají mnoho různých způsobů využití. Třeba i v rámci jednoho průmyslového odvětví mohou big data přinášet různým firmám různé výhody, v závislosti na jejich pozici na trhu a obchodních strategiích.

Prakticky každé oddělení ve firmě může využívat výhody práce s velkými objemy dat – marketing, obchod, logistika, finance a další. Pro všechny to znamená hlubší vhled do jejich práce a vyčtení vzorců, které pro ně nemusely být na první pohled viditelné. Pro firmy je proto vždy nejvýznamnější otázkou odkud začít, pro kterou oblast big data nasadit, aby to dávalo největší smysl.

Big data potřebují dobré strategické plánování

Firmy musí být pečlivé při svém plánování nasazení systémů pro práci s velkými objemy dat a vyhnout se situaci, kdy by používaly větší počet samostatných a vzájemně nespolupracujících řešení, které by bylo drahé udržovat a integrovat. Už od začátku je proto potřeba promyslet si další rozvoj využití big dat.

Tady se snadno udělá chyba, protože pokud firma začne např. s nasazením big data řešením pro analýzu rozpoložení klientů v rámci zvyšování efektivity marketingových kampaní a vše optimalizuje pro tento účel, už se pak takové řešení nemusí hodit pro analýzu dodávek produktů a potřeby. Základem je proto nasazení systému, které bude možné využít univerzálně a dlouhodobě a nebude problém jej přizpůsobit dalším účelům.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


jedna + = pět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz