Android má problém: Až příliš spořivé uživatele

Albert Ryba | 30.06.2014 | Analýzy, Mobilita | 1 komentář

Na Google I/O konferenci, která proběhla v minulém týdnu, byla zveřejněna některá nová data ohledně uživatelů Androidu. Jedná se o čísla, která ukazují na zajímavý trend ohledně ochoty majitelů přístrojů s Androidem utrácet peníze za placené aplikace.

Android vs. iOS

Android má v současnosti uživatelskou základnu čítající zhruba miliardu lidí (nejsou v ní započteny uživatelé z Číny a majitelé přístrojů Kindle Fire) a podle zveřejněných informací bylo za prodané aplikace vyplaceno vývojářům za uplynulý rok celkem 5 miliard dolarů. Na první pohled to nevypadá špatně, ale stačí jen porovnat čísla s Applem a rozdíl je hned zřejmý.

Zatímco Apple má zhruba 470 milionů uživatelů (jedná se o údaj z března 2014, je možné že nyní to bude o něco více), vyplatil za loňský rok vývojářům celkem 7 miliard dolarů. Za letošní roky by to podle odhadů navíc mělo být již kolem 10 miliard. Pokud tedy vezmeme více než dvojnásobnou uživatelskou základnu Androidu, vychází nám, že průměrný uživatel Androidu zaplatí za aplikace zhruba jen třetinu toho co průměrný uživatel iOS.

Proč má Android tak spořivé majitele?

Andreessen Horowitz z agentury Benedict Evans k tomu podává následující vysvětlení: „Přístroje s operačním systémem Android jsou populární hlavně v chudších zemích a výrobci také obvykle cílí na uživatele, kteří mají hlouběji do kapsy a preferují levnější přístroje. Obecně Android dominuje v segmentu low-endu a průměrná cena přístroje je výrazně nižší než je tomu u iPhonu. Oproti tomu typický uživatel přístroje od Applu si dopřává vše co potřebuje, nešetří a nemá problém si i za dražší aplikace zaplatit. Ve výsledku tedy vývojáři iOS preferují, protože se jim zde výdělky průběžně zvyšují.“

Závěr je tedy zřejmý, zatímco uživatelé Androidu jsou spořivý, u iOS je to naopak. Android se víceméně sám postavil do této role, respektive výrobci přístrojů jej do ní pasovali jako do levnější alternativy k iOS a ve výsledku to může i omezit vznik náročnější aplikací pro Android, u kterých vývojáři mohou mít pocit, že se jim nemusí zaplatit. Na druhou stranu je pravda, že aplikace pro Android obsahují častěji zabudovanou reklamu či další podobné prvky, které částečně vývojářům kompenzují problém s neochotou uživatelů platit za stažení aplikace. Nicméně i to je dvojsečnou zbraní, protože zejména firmy napojenost aplikací pro Android na nezmapovatelné reklamní a monitorovací systémy třetích stran často děsí.

Samozřejmě že existují high-endové přístroje s Androidem, které se dobře prodávají a které oslovují náročnější uživatele. Příkladem může být třeba Samsung Galaxy S5, ale ten je z celkového portfolia přístrojů s Androidem spíše výjimkou. Karty na trhu už byly v každém případě rozdány a Android se nyní musí se svojí pozicí vypořádat. Pro Apple je ovšem stávající situace jednoznačně výhrou, protože ačkoliv jej Android poráží co do počtu prodaných přístrojů, koupěschopnost jeho uživatelské základny je výrazně nižší.

1 komentář u článku “Android má problém: Až příliš spořivé uživatele”

  1. Tomáš napsal:

    „uživatelé Androidu jsou spořivý“ -> achjo :-O :-/

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři + = osm

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz