Kvalita absolventů českých VŠ nepokrývá potřeby firem

Albert Ryba | 12.06.2014 | Analýzy | 2 komentáře

Firmy mají stále větší problémy sehnat kvalifikované zaměstnance z řad absolventů. „Hlavní příčinou není nedostatek kandidátů, ale jejich nekomplexní výbava a nízká použitelnost pro praxi. V obecném smyslu jsou nejproblematičtější obory, které se velmi rychle rozvíjejí a ty, které vyžadují kombinaci takzvaných tvrdých a měkkých dovedností,“ míní Šárka Vránová, HR ředitelka z poradenské společnosti Accenture v České republice.

Školy nereagují na aktuální požadavky úpravou studijních programů

Absolventi firmám často nevyhovují mírou odborných technických znalostí získaných během studia jejich hlavního oboru, o mezioborových přesazích ani nemluvě. Za požadavky firem nejvíce zaostávají kandidáti z rychle se vyvíjejících segmentů, jako je například automobilový průmysl, telekomunikace nebo energetika. Školy totiž z různých důvodů neumí nebo nemohou pružně zareagovat na technologický vývoj přiměřenou úpravou studijních programů.

Komplexně vybavených absolventů je málo

„Mezi absolventy se velmi často setkáváme s technickými experty, kterým chybí dobré schopnosti komunikace s klienty a kolegy v týmu nebo naopak dobře komunikačně vybavenými jedinci, kteří ale nemají dostatečné odborné vzdělání. Rozvoj měkkých dovedností v podniku může být velkým problémem. Zatímco u technických dovedností se člověk na potřebnou úroveň dostane cca po šesti měsících praxe, u měkkých dovedností je to značně individuální a může to trvat mnohem déle. Délka a pravidelný rozvoj zaměstnance se samozřejmě liší podle pozice,“ vysvětluje Šárka Vránová z Accenture. U manažerských funkcí je vyšší potřeba některých měkkých dovedností, zejména v komunikaci a řízení lidí, a zaškolování je tudíž častější.

Spolupráce firem a škol nemá systémovou podobu

I přes slabiny dosavadního vzdělávacího systému mají podniky logicky zájem na tom, aby ze škol vycházeli absolventi, kteří lépe odpovídají reálným potřebám zaměstnavatelů. „My firmám radíme, aby systematicky podporovaly vzdělávací aktivity univerzit formou školení nebo stáží a mnohé z nich to také dělají. Problém je, že spolupráce mezi soukromým sektorem a akademickou obcí často nemá ucelenou systémovou podobu. Doufejme, že budoucnost přinese více koncepčního propojení výuky s praxí než nahodilých brigád,“ uzavírá Šárka Vránová z Accenture.

Obecná zkušenost ukazuje, že státní vysoké školy se drží často předmětů vyučovaných na značně akademické úrovni a s malou provázaností s praxí. Naopak soukromé vysoké školy se sice často chlubí orientací na praxi, celková úroveň vzdělání ale spíš odpovídá nárokům středních škol. Příkladem může být třeba BIVŠ, pro jejíž inženýrský obor Informační technologie již nebyla prodloužena akreditace.

2 komentáře u článku “Kvalita absolventů českých VŠ nepokrývá potřeby firem”

  1. Tomáš napsal:

    Na BIVŠ zrovna ten zmíněný obor studuji a myslím si, že je to nesmyslné přirovnání a plivání na soukromé školy. Btw. akreditaci obhájili do roku 2018. http://www.bivs.cz/o-nas/uredni-deska/prehled-akreditovanych-programu-a-oboru

    • Yellow napsal:

      Tak nic proti, ale pár mých kamarádů šlo taky na BIVŠ ten vtipný rádobyinženýrský IT obor studovat a moc spokojení nebyli. Co se týká odkazu na akreditaci, tak je ale zajímavé, že už ten obor není vypsaný mezi těmi, na které se lze přihlásit, že? – http://www.bivs.cz/pro-zajemce/magisterske-obory

      Jinak obecně jsou soukromé školy zoufalost nadzoufalost, viz úroveň typického studenta VŠEM :-)

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


dva + = deset

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz