Čeká Facebook úpadek? Další studie tvrdí, že neodvratně

Albert Ryba | 11.07.2014 | Analýzy, Internet a služby | Žádné komentáře

Ačkoliv v současnosti se může zdát, že populární sociální média jako Facebook či YouTube jsou prakticky ikonami dnešního internetu a i pro mnoho firem se staly jedním z významných nástrojů jejich marketingových aktivit, během několika let mohou upadnout zcela v zapomnění.

Alespoň by tomu tak mělo být na základě průběhu životních cyklů velkých systémů z uplynulých let jako byly Compuserve, AOL, Secondlife a další (v českých podmínkách třeba Líbímseti, Lidé.cz atd). Ostatně není to nic nového, celá lidská historie je plná trendů, jak sociálních, tak technologických, které vždy po období slávy zažily drtivý úpadek.

Možná si vzpomenete na studii, v níž vědci z univerzity v Princetonu předpovídali, že Facebook do roku 2017 ztratí 80 % ze svojí uživatelské základny. Zveřejněné odhady vzbudily spíše pobavení než aby je někdo bral vážně, nicméně nyní byla uveřejněna další studie s názvem Strong Regularities in Growth and Decline of Popularity of Social Media Services od výzkumníků z německého Fraunhofer Institutu a i její závěr je podobný. Životní cyklus sociálních médií i webových služeb obecně je omezený a po růstu vždy přichází úpadek.

Pád je prý nevyhnutelný, otázkou je za jak dlouho přijde

Christian Bauckhage a Kristian Kersting z Fraunhofer Institutu sledovali celkem 175 různých internetových služeb ve 45 zemích, včetně Friendsteru, MySpace, Secondlife, Yelp či Zyna. Jejich závěr je zřejmý – sociální média prochází velmi dobře předpověditelnou křivkou vývoje. V jednotlivých zemích lze sice nalézt různé odlišnosti, nicméně celkový mechanizmus je prakticky stejný jako u adopce všech významných webových služeb. Ty si obvykle procházejí „vlnou“ spojenou s nárůstem zájmu, udržením na výsluní a následně pak pádem. Různí se to jak dlouho vlna trvá a jaké „výšky“ dosáhne, ale průběh je prakticky vždy stejný.

Výzkumníci vytvořili několik různých scénářů pro Facebook za využití různých prediktivních modelů. Výsledek je ve všech případech podobný – pokles nastane, jen je otázkou v jak dlouhém horizontu to bude. Podle grafu je tedy Facebook jednoznačně na vrcholu a čeká jej v následujících letech úpadek.

Předpokládaný vývoj popularity Facebooku za využití různých prediktivních technik.

Předpokládaný vývoj popularity Facebooku za využití různých prediktivních technik.

Nicméně lze najít i opačné příklady, například Amazon je v současnosti stále na vzestupu a u něj výzkumníci z německého Fraunhofer Institutu počítají s dalším nárůstem. Viz následující graf:

Předpokládaný vývoj popularity Amazonu za využití různých prediktivních technik.

Předpokládaný vývoj popularity Amazonu za využití různých prediktivních technik.

Čeká Facebook boj o přežití?

Modely jsou samozřejmě zjednodušené a je možné, že se v budoucnu objeví i nějaké další faktory (dosud neznámé nebo nezohledněné), které vývoj změní. Nicméně je pravděpodobné, že v nejbližších letech bude právě Facebook čelit výzvě, jak znovu zvýšit svoji atraktivitu mezi uživateli. Již v současnosti údajně upadá zájem o Facebook mezi mladými uživateli (teenagery), kteří jej dříve táhli vzhůru. I proto se Facebook rozhodl koupit společnost WhatsApp – která provozuje aplikaci pro výměnu krátkých textových zpráv – a doufá, že její řešení mu pomohou získat popularitu této cílové skupiny nazpět. Také skandály spojené s bezpečností informací, prodejem dat uživatelů či změny v rozhraní této sociální sítě odradily mnohé dřívější uživatele.

Pro firmy to znamená jediné – dobře sledovat trendy na trhu a jakmile některá webová služba začne zaznamenávat úpadek, počítat s tím, že již nebude mít příliš smysl investovat do ní čas a zdroje. A Facebook je v této souvislosti potřeba sledovat opravdu pečlivě.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + sedm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz