Faktory ovlivňující cyklus obměny počítačů ve firmách

Albert Ryba | 22.08.2014 | Hardware, Podniková infrastruktura | Žádné komentáře

Dříve platilo téměř neměnné pravidlo, že firmy obměňovaly svoje PC v průměru po 4 letech. Ale v poslední době se na tento údaj již nedá spoléhat a do popředí vystupují jiné faktory, které ovlivňují to, jak dlouhý bude cyklus pro upgrade.

Windows jako hlavní faktor?

V současnosti lze za nejvýznamnější faktor pro cyklus obměny či neobměny považovat Windows. Ukázalo se to již spolu s Vistou, kterou firmy odmítaly a podobná situace je nyní s Windows 8, které jsou předinstalovány na většině počítačů. Zejména popularita Windows XP způsobila, že v posledních letech pracovala řada zaměstnanců na PC, která výrazně překračovala svoji plánovanou životnost. Ale protože byla na běžnou práci stále použitelná, a protože Windows XP se ve firmách těšily dlouhodobé oblibě, nebylo potřeba s jejich obměnou spěchat, pokud tato PC fungovala. Dokonce i nyní řada firem stále počítače s Windows XP používá.

Dříve bylo běžné, že s novou verzí Windows (resp. tak po roce od jejího uvedení, kdy bylo jasné, že došlo k odstranění úvodních chyb) začaly firmy hromadně nakupovat nová PC. To není již neplatí, ale Windows si stále drží roli rozhodujícího faktoru, jak v pozitivním, tak i negativním smyslu. Hodně pozornosti se upírá k chystaným Windows 9, o nichž se často spekuluje a analytici hovoří o tom, že půjde možná o poslední „klasický“ operační systém od Microsoftu. Možná by bylo již na čase…

Další faktory pro upgrade

Software ale není jediný důležitý faktor a ty další jsou také významné. Každý díl v PC má svoji životnost. U pevných disků jde zhruba o 30 000 – 40 000 hodin provozu, životnost zdrojů a základních desek (ale i dalších komponent) se často odvíjí od kvality použitých kondenzátorů, které mohou někdy odcházet už po pár tisících hodinách – zejména při špatném chlazení to u klasických elektrolitů může být třeba jen 4 000 hodin. I od toho byl odvozený dřívější čtyřletý cyklus. Nové komponenty ovšem obvykle používají již tzv. pevné kondenzátory, jejich životnost je výrazně delší a navíc moderní součástky obvykle negenerují tolik tepla. Ve výsledku tedy firmě může nový počítač bez problémů sloužit i 10 let.

Další otázkou je modernější rozhraní, konektory či patice, které mohou komplikovat opravu starého PC. Typicky jde o IDE disky a další typy mechanik, které se v současnosti vyrábí jen v omezeném množství (třeba DVD vypalovačka v IDE provedení je již minulostí). Stejně tak může být problém připojit k počítači se SATA řadičem první generace nový disk s rozhraním SATA III, protože se mohou vyskytnout potíže s kompatibilitou. Pokud vám odejde procesor např. pro první generaci socketu 775 (typicky Pentium 4), seženete novější již jen v bazarech. A to není řešení vhodné pro firmy. V případě selhání je tedy obvykle snazší a efektivnější koupit rovnou nové PC než to staré opravovat. Obvykle to s sebou přináší i benefit v podobě nižší spotřeby a vyšší produktivity práce díky rychlejší odezvě. Pokud ale stávající PC fungují, řada firem nemá prostě potřebu je obměňovat.

V posledních letech se také objevilo mnoho nových „form factors“ (tady jakýchsi variant podob) počítačů, zatímco ještě před nějakými deseti lety byl trh poměrně uniformní a mohli jste pořídit buď skříň naležato nebo nastojato a tím to s trochou nadsázky končilo. Nové modely počítačů a hybridních přístrojů reagují na měnící se požadavky počítačů. Právě nevyhovující podoba může být dalším důležitým faktorem pro upgrade, ačkoliv výkon je dostačující. Typicky může jít o snahu nahradit dříve populární 15“ notebooky pro mobilní zaměstnance. Protože celodenní nošení takového modelu bývá považováno spíše za trest a stejnou práci může odvést i tablet nebo ultratenký notebook s váhou kolem 1 kg.

Ve výsledku se tedy cyklus pro upgrade může lišit organizaci od organizace. Svoji roli hraje také jejich konzervativnost a dostatek finančních prostředků pro inovace. Výsledkem je fakt, že cyklus upgradů se stává prakticky nevypočitatelný. Pro výrobce PC je to ovšem problém, protože již nemohou počítat s tradičními vlnami nárůstu prodejů a musí díky tomu měnit svoje strategie.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


− devět = nula

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz