Jaké jsou přínosy 3D tisku pro firmy a jejich byznys?

Albert Ryba | 01.08.2014 | Analýzy, Hardware | Žádné komentáře

Technologie trojrozměrného tisku (3D print) je v poslední době stále probíranějším a žhavějším tématem. Redakce webového magazínu Tech Pro Research se proto zaměřila na to, jak může být užitečná pro firemní prostředí a provedla globální průzkum mezi podniky na toto téma.

Report odhalil, že zatím technologii 3D tisku využívá v rámci svého byznysu jen málo firem (ač ani toto číslo není zanedbatelné a jde o 12 %), ale značné množství jí zvažuje. Konkrétně 19 % počítá s jejím nasazením do 12 měsíců a dalších 29 % ji už zvažuje, i když ještě nemá konkrétní plány na její implementaci. Jen zbylých 40 % dotázaných firem zatím 3D tisk nijak neřeší a neplánuje jej v rámci svého byznysu využít.

K čemu firmy 3D tisk využijí?

Podle reportu se ukazuje, že 3D tisk se stává důležitou technologií v oblasti výzkumu a vývoje, vzdělávání a také výroby. Mnohem více jej nasazují velké podniky než malé firmy. Vysoké procento firem, které zvažují nasazení 3D tisku pak ukazuje, že vedení řady společností si je vědomo, jaké přínosy by jim mohl trojrozměrný tisk nabídnout a nechtějí proto tuto technologii ignorovat.

K čemu se v současnosti 3D tisk ve firmách nejčastěji používá? Celých 73 % respondentů říká, že je to pro testování nových nápadů a konceptů a 67 % pak pro výrobu prototypů v rámci výzkumu a vývoje. Prototyp vytvořený 3D tiskem je totiž značně levnější, než když je vyráběn klasickou cestou. Dále 40 % dotázaných využívá trojrozměrný tisk pro výrobu dílů používaných organizací samotnou a 19 % pak již k přímé výrobě a produkci zboží, 16 % k výrobě pomůcek pro zaměstnance a kancelářských potřeb a 14 % pak pro tvorbu náhradních dílů pro zákazníky. Výrazně tedy převažuje použití pro vlastní interní potřeby.

Trojrozměrný tisk tak dokáže uspokojovat specifické potřeba mnohých organizací, zejména díky možnosti levného produkce určitého sortimentu v nízkých objemech. Právě v takových situacích je totiž klasická výroba obvykle velmi drahá a 3D tisk tak zaplňuje existující vakuum.

Co drží firmy v 3D tisku zpět?

Když se redaktoři Tech Pro Research ptali společností, které 3D tisk zatím nevyužívají, co je drží zpět, většina (66 %) je přesvědčena, že to pro jejich byznys není zatím potřeba. Současně 43 % neprovádí takové operace (vývoj, návrh, výroba prototypů), při nichž by 3D tisk využily. Dalších 27 % si není jisto, co by jim to přineslo. Zbylé odpovědi, které ale byly zastoupeny již jen minoritně, zahrnovaly následující stanoviska: Nasazení 3D tisku je příliš nákladné (12 %), příliš komplexní pro implementaci (5 %), byl by problém jej integrovat se stávajícími technologiemi (5 %) či to vzbuzuje obavy z legálnosti (5 %). Na údajnou uživatelskou nepřívětivost se odkazují 3 %, morální a etické obavy mají 2 % dotázaných a na chybějícího vhodného dodavatele se odkazují 2 %.

Obecně platí, že pro firmu nedává smysl implementovat 3D tisk pokud to není podpořeno potřebou v rámci jejího byznysu. Pokud tomu tak je, cesta pro nasazení se vždy už najde.

Redaktoři Tech Pro Research jsou přesvědčeni, že se blížíme revoluci 3D tisku, která přinese firmám mnoho nových možností. Penetrace 3D tiskáren v korporátním prostředí proto bude stoupat a díky dalšímu poklesu cen by již mohly být 3D tiskárny součástí každé firmy, která pro ně bude mít využití.

Zdroj: Tech Pro Research

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři + = devět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz