Microsoft, Apple a Google se chystají na válku o firemní tablety

Albert Ryba | 18.08.2014 | Mobilita | Žádné komentáře

Na trhu s tablety zuří cenová válka a zejména modely určené pro koncové uživatele jsou prodávány za velmi nízké ceny, marže pro výrobce jsou tak minimální. V oblasti tabletů určených pro firmy je ale situace jiná, čehož jsou si velcí hráči dobře vědomi.

Narozdíl od koncového trhu, který je už vysoce saturován, se naopak firmy teprve nyní začínají poohlížet, jaké tablety by pořídily. Jejich priority jsou přitom výrazně odlišné, než je tomu u běžných uživatelů a hlavní hvězdou zde není Google se svým Androidem, ale naopak Apple a výhledově i Microsoft.

Tablety pro firmy začínají být pro velké hráče atraktivní

Problémem koncového trhu je i fakt, že kdo si chtěl tablet již koupit, ten ho už má a vzhledem k tomu, že inovace již výrazně zpomalily, tak rychlost obměny za nové modely bude pomalejší než se původně čekalo. Ve výsledku to znamená, že předpovědi intenzivního růstu prodejů během dalších let zůstanou nenaplněné. Tablety pro byznys jsou přitom úplně jiná kategorie – poptávka zde stále roste, marže jsou vysoké a obvykle se jedná o prémiové modely, které jsou prodávány za výrazně vyšší ceny, než běžné modely pro koncové uživatele. Konkurence je zde přitom značně menší a výběr jen omezený.

Firmy jsou přitom co se týká výběru náročné. Mezi hlavní požadavky patří možnost vybavení tabletu externí klávesnicí, možnost snadné správy, zapojení do firemní IT infrastruktury a také vysoká úroveň zabezpečení. Paradoxně jsou v tomto případě obvykle nejlepší volbou přístroje s Windows 8 od Microsoftu, které výrobci i maloobchodní prodejci nejprve zatracovali s tím, že o ně běžní uživatelé nemají příliš zájem. Naopak firmy jsou konzervativní a pro ně je tablet s Windows nejvhodnějším řešením, zejména proto, že zapadá do jejich stávající IT infrastruktury a že jde o „známou architekturu“, kterou mohou spravovat a zabezpečovat pomocí stávajících nástrojů. I když jsou tyto tablety dražší, ve výsledku vyjde jejich nasazení firmu levněji. Microsoft se tak ve firmách stává silným konkurentem Googlu a Applu, protože jeho řešení se používají prakticky v každé organizaci. I to je jeden z důvodů, proč se Apple nedávno odhodlal k uzavření aliance s IBM, která patří mezi další ikony podnikového IT a jejich spolupráce má vést k vytvoření aplikací pro podniky, které budou spolupracovat s iOS.

Co se týká Androidu, ten si probojoval cestu do firem zejména jako vlastní zařízení zaměstnanců (BYOD), ačkoliv Google se příliš nesnažil tento operační systém firemnímu použití nijak přizpůsobit. Jeho šance je tedy hlavně v tom, že si Google uvědomí tento potenciál a pokusí se udělat Android více „business-friendly“. Ostatně je to příležitost, kterou analytici objevili již před delší dobou, ale Google ji zatím ignoruje. Androidu by pak nahrávala i možná integrace smartphonů a tabletů s tímto operačním systémem ve firmách. V každém případě půjde ale ještě o běh na dlouhou trať, protože z hlediska připravenosti pro byznys je Android z hlavních platforem nejvíce pozadu.

Stane se Microsoft ve firmách vítězem?

I to nahrává Microsoftu, který tak dostal spoustu času vypilovat svoje tablety Surface a také OEM výrobcům tabletů s Windows, kteří se mohou přeorientovat na hybridní modely s Windows. Ty jsou přitom pro firemní IT nejméně rizikovou volbou a právě snaha o eliminaci rizik charakterizuje většinu rozhodnutí v konzervativnějších organizacích.

Také Apple se nechce firemního sektoru vzdát, z něhož úspěšně vytlačil BlackBerry a jeho přístroje se staly víceméně symbolem vyššího managementu. Manažeři je pravděpodobně nebudou chtít za modely s Windows jen tak měnit. Z dlouhodobé perspektivy je ovšem potřeba připomenout, že stále více podnikových aplikací pracuje ve webovém prohlížeči, což význam operačního systému silně relativizuje. Vývoj na trhu s podnikovými tablety je proto jen obtížně předpověditelný, na čem se analytici shodují je ale fakt, že se sem již brzy přesune válka hlavních hráčů, která již několik let zuří v oblasti zařízení pro koncové uživatele.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


dva + = sedm

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz