Technologické výzvy dneška ve finančním sektoru

Albert Ryba | 06.08.2014 | Analýzy, Ostatní | Žádné komentáře

Jak vyplývá ze studie vzniklé ve spolupráci společnosti SAP s frankfurtskou školou Financí a Managementu a univerzitami v New Yorku a Bazileji, moderní informační technologie ovlivňují všechny aspekty bankovnictví a i se v této oblasti postupně stále více prosazují. To je ovšem spjaté s řadou výzev.

Většina respondentů (65 procent) výzkumu s názvem Přínosy moderních technologií v bankovním sektoru považuje za nejdůležitější trend následujícího období mobilitu, následovanou in-memory technologiemi (48 procent) a cloudem (47 procent).  Až 25 procent uživatelů chce podle bankéřů ke svému účtu a finančním službám přistupovat prostřednictvím svého mobilního telefonu. To bankám otevírá zcela nový segment trhu a dále podporuje vývoj mobilních aplikací. Mobilní telefony umožňují přístup k finančním službám i klientům, pro které byly dosud finanční služby obtížně dostupné. Nejrychleji roste poptávka po mobilním bankovnictví v asijských zemích, ale i v evropském prostoru zaznamenávají banky dynamický růst poptávky po mobilních službách.

„Vyhovět rostoucím nárokům klientů je pro banky se stávajícími systémy stále obtížnější. Zákazníci požadují mnohem větší flexibilitu, než dovolují dosud používané IT systémy,“ říká Miroslav Červenka, FSI Business Development Manager společnosti SAP a dále vysvětluje: „Časově i finančně je při stávající technologické architektuře velmi náročné poskytovat v internetovém a mobilním bankovnictví stejné služby jako na pobočce. Jenže právě to dnes zákazníci od bank požadují, stejně jako balíčky produktů „ušité na míru“ pro jednotlivé klienty. Právě nová IT řešení umožňují jednoduše kombinovat produkty i distribuční kanály pro potřeby konkrétního klienta.“

Big Data umožní propojit informace

Velký potenciál vidí představitelé bank také v oblasti analýzy velkých dat. Právě ta by měla bankám umožnit efektivní využití stávajících informací v souvislostech a zrychlit reakci na požadavky zákazníků. Hlavními přínosy využití velkých dat pro banky je pro 84 procent respondentů propojení všech dostupných informací. Pro 64 procent z nich je pak důležitá dostupnost informací v reálném čase.

Banky očekávají, že jim využití velkých dat umožní především:
- Připravit nabídku na míru pro konkrétního zákazníka
- Zlepšit obchodní strategie
- Zvýšit porozumění dynamiky trhu a lépe využít výzkum trhu
- Zlepšit schopnost reagovat na vnitřní i vnější podněty
- Zrychlit a zkvalitnit rozhodovací procesy
- Identifikovat možnosti pro nárůst tržeb a snížení nákladů

Výsledky studie ukazují, že pokud chtějí banky budovat skutečně zákaznicky orientované služby, budou muset investovat do výrazného vylepšení svých back-endových systémů a jejich propojení. Jedině tak totiž budou schopny zaručit stejnou zákaznickou zkušenost prostřednictvím tradičních i nových komunikačních kanálů. Moderní zákazník totiž očekává, že bude mít k dispozici stejný rozsah i kvalitu služeb bez ohledu na to, jaký komunikační kanál využije. Banka navíc musí být schopna propojit své systémy tak, aby byly relevantní informace k dispozici napříč všemi distribučními kanály, a zákazník si mohl i v průběhu procesu vybrat, který použije.

Banky se musí připravit na to, že zákazníci po nich budou vyžadovat stále kvalitnější on-line služby, včetně toho, že budou stále častěji dávat přednost novým komunikačním prostředkům jako je chat a jiné, dnes pro banky neobvyklé, typy komunikace. Důležitým pilířem celého řešení musí být ale také propracované řešení otázek bezpečnosti a ochrany soukromí, aby nebyla narušena důvěra ze strany klientů.

Požadavky a očekávání regulátorů

Jedním ze závěrů studie je významný vliv regulatorních požadavků na změny obchodního modelu bank. Regulátoři se s bankami shodují, že dosažení požadované úrovně analýzy rizik není možné se stávající IT infrastrukturou. V této souvislosti regulátoři v některých zemích upozorňují, že banky neimplementují nové technologie dostatečně rychle, a mají tak problémy vyhovět novým požadavkům.  I proto řada bank plánuje v následujícím období navýšit své rozpočty na investice do informačních technologií, které jim pomohou splnit měnící se požadavky trhu i státních orgánů. „IT rozpočty se budou muset výrazně zvýšit, aby byly banky schopné dostát stávajícím i budoucím požadavkům,“ uvedl jeden z regulátorů. I proto 61 procent respondentů odpovědělo, že očekává nárůst rozpočtů na IT během následujících tří let alespoň o čtvrtinu.

Investice nových technologií by měly významně zkrátit čas potřebný na splnění požadavků regulátorů. V současné době očekávají regulátoři zprávy týkající se kapitálové přiměřenosti a regulatorních požadavků do 10 pracovních dní. V blízké budoucnosti se ale od bank očekává schopnost poskytnout tyto informace v čase kratším než jeden den, případně přímo v reálném čase.

„Příprava regulatorních výkazů je dnes zejména pro větší finanční instituce extrémně náročná. Banky musejí konsolidovat data z různých zdrojů, provádět datové agregace a mezisoučty aniž by měly k dispozici nástroje, které by jim umožnily zautomatizovat všechny kroky nutné pro vytvoření finálního výkazu,“ konstatuje Miroslav Červenka a dodává: „Pro banky to znamená obrovské množství neefektivně stráveného času a vysoké náklady na pořízení povinných výkazů, nemluvě o potenciálním riziku chyb.“

Studie shrnuje i doporučení regulačních orgánů, kam by banky měly zaměřit své úsilí, aby se dokázaly vypořádat s dnešními, ale i plánovanými požadavky regulátorů:
- Vybudovat centralizovaný datový sklad
- Zlepšit řízení procesů a správu dat
- Zavést více automatizovaných procesů
- Implementovat flexibilní systémy pro automatickou analýzu dat, generování scénářů pro zátěžové testování a provádění ad-hoc zátěžových testů
- Rozšířit schopnosti datové analýzy při vyhodnocování rizik jednotlivých produktů a celé banky či finanční skupiny
- Rozšířit možnosti přípravy výkazů specifických pro danou banku.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři − = tři

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz