Byznys řízený daty nastupuje, slibuje konkurenční výhody

Albert Ryba | 22.09.2014 | Analýzy | Žádné komentáře

V posledních letech se stále častěji hovoří o byznysu řízeném daty (data-driven business) a o revolučním nástupu tohoto modelu. Podstata je jasná – využít digitální data získaná přímo od zákazníků (a sbíraná často i bez jejich vědomí) k tomu, aby firma zlepšila svoje obchodování. Jsou přitom využívána jak data z fyzického, tak i z virtuálního prostředí.

V praxi se pak dříve silné manažerské rozhodování na základě zkušeností z minulosti mění hlavně na změny aktuálně vyžádané zákaznickými daty. Jedná se tak o zásadní změnu v přístupu k řízení obchodních cílů organizace. Podle analytiků Forresteru tato změna obnáší i následující výzvy:

Rychlost změn je klíčem k úspěchu

Zavádění změn na základě dat musí být rychlé, z podstaty může být prakticky okamžité a tato rychlost je pro firmu značnou konkurenční výhodou. Pokud se firma průběžně řídí daty zákazníků, hned pozná přicházející změnu a dokáže se jí přizpůsobit. Kritickým faktorem se tedy stává schopnost rychle a správné nahlédnout do dat v reálném čase a reagovat na ně.

Nelze si už představit dříve typickou situaci, kdy firma půl roku shromažďuje data, následně je několik měsíců analyzuje a až pak vytvoří dlouhodobé plány, které by měly přinést změnu a jsou postupně uplatňovány. Změny musí být okamžité, hovoří se o časové kompresi cyklu a právě rychlost reakcí může být podle známého amerického investora a podnikatele Marca Andreessena tím, co rozhoduje o vítězích a poražených.

Klasická práce s modely zákazníků končí

Spolu s novým modelem podle Forresteru také definitivně končí éra tradičních životních cyklů a segmentace zákazníků. Vše se nyní rozhoduje podle individuální zkušenosti. Dříve oblíbené modely pracující s určitými skupinami a jejich typickým zákaznickým chováním jsou již zastaralé. Současný zákazník se chová komplexně, nevypočitatelně a často mění svoje preference, takže jeho zaškatulkování do určité skupiny často selhává a může být kontraproduktivní.

Potřeby každého zákazníka je nutné sledovat a vyhodnocovat individuálně, protože jen tak si může být firma jistá, že budou tyto potřeby správně uspokojeny. Jinými slovy, že takového zákazníka neztratí.

Pracujte na změně svého obchodního modelu

Tony Costa z agentury Forrester Research říká, že firmy, které se nebudou schopné adaptovat na tento nový model práce se zákazníkem, budou stále více zaostávat za těmi, které budou data-driven model využívat naplno.

Costa proto doporučuje příliš neotálet se změnou a již ve firmách postavit základy pro řízení byznysu daty. Jedná se o investici, která se firmám nejen vyplatí, ale zajistí jim úspěch na současném trhu. Protože právě pochopení zákazníka a reakce na jeho potřeby je základem pro úspěšné fungování každé firmy.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ osm = čtrnáct

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz