Zájem o tablety opadává. Jaké jsou hlavní příčiny?

Albert Ryba | 01.09.2014 | Analýzy, Hardware, Mobilita | 2 komentáře

Analytická společnost IDC snížila svůj odhad na celosvětový růst prodejů tabletů v roce 2014. Z původní predikce 12,1 % došlo nově ke snížení odhadu růstu na pouhých 6,5 % meziročně. Po kvartálech dvouciferného či dokonce tříciferného růstu tak přichází velmi rychlé ochlazení trhu. Předpověď IDC přitom jako tablety označuje i tzv. modely 2v1, které mohou být použity jako tablet i jako notebook.

Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu pro tablety v agentuře IDC, říká, že spolu s tím, jak tento trh vyzrává, stává se předpovídatelný i z dlouhodobého hlediska. Původní vize intenzivního růstu po několik dalších let jsou tak definitivně zahozeny.

Důvody poklesu zájmu o tablety

Bouchard tvrdí, že kdo si chtěl tablet pořídit, ten jej již má a k upgradu na novější model většinou není důvod. Lidé nyní začínají naopak utrácet za levné notebooky, smartphony a také za tzv. wearables přístroje. Oproti původnímu odhadu se také jasně ukazuje, že lidé si tablet nechávají výrazně delší dobu a zatímco původní odhad životního cyklu tabletů hovořil o dvou letech, nyní se ukazuje, že to budou spíše tři.

Bouchard také upozorňuje na fakt, že zatímco tablety původně způsobily pokles cen notebooků, nyní je tomu prakticky naopak. A to hlavně v Evropě, kde levné notebooky výrazně tlačí na tablety. Na trh v současnosti míří velké množství levných notebooků s Windows 8.1, kterými chtějí výrobci konkurovat Chromebookům a dalším hybridním přístrojům. Pokud někdo vybírá přístroj s malým displejem, obvykle zvolí tablet. Ale pokud potřebuje větší displej, pak se již většinou poohlíží po notebooku, dodává Bouchard.

Právě velikost displeje je spojena s produktivitou a pro lidi, kteří na takovém přístroji potřebují pracovat, je podle Boucharda důležitá i přítomnost klávesnice. Ve výsledku tedy nákup tabletu v takovém případě nedává příliš smysl, ač třeba s klávesnicovým pouzdrem a notebook je pro kupující vhodnější volbou. Zdá se tedy, že tablety byly hlavně jakousi módní vlnou, která pomalu opadá a uživatelé se vrací k osvědčeným „form factorům“ a nebo naopak hledají zase úplné novinky, viz dále.

Perspektivy tabletů

Tablety se budou letos stále ještě těšit dvoucifernému růstu na rozvíjejících se trzích, kde půjde o růst o 12 %. Nejvíce se zde budou prodávat malé a levné tablety z Číny. Naopak na rozvinutých trzích zůstane křivka prodejů prakticky plochá.

Může za to zejména rostoucí očekávání od tzv. wearables zařízení a nových modelů smartphonů, ale je možné, že řada uživatelů ve výsledku opět zjistí, že tyto přístroje jsou pro jejich účely nedostačující a budou hledat zase tablet. Tyto přístroje také budou generovat data, která budou uživatelé chtít někde zobrazit a malé displeje jim nemusí vyhovovat.

Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska by se tak mohl vytvořit halo efekt, kdy uživatelé budou chtít více různých zařízení, na kterých si budou svoje data zobrazit. A právě tablety by z tohoto efektu mohly těžit.

2 komentáře u článku “Zájem o tablety opadává. Jaké jsou hlavní příčiny?”

  1. olaola napsal:

    nutno říci, že zájem významně padá hlavně u iPadů, kde zákazníci zjišťují, že jde o velmi omezený „nástroj“, mnohem užitečnější Android (např. profesionální Samsung Pro série) naopak jen zpomalil růst

  2. Miroslav napsal:

    Tablety vytlacaju hlavne mobilt z vacsimi uhloprieckami a uz aktm takym lepsim HW.
    Apple iPad bola skvela vec oproti „cinskym tabletom“ ktore boli z nevyladenym a nic extra ponukajucim android systemom (ale trhali najvacsie predaje, lebo ludia si to kupovali hlavne koli zvedavosti).
    Dnesne tablety, mobily a TV boxy su na tom lepsie a su konkurencieschopne notebookom a netbookom.
    Cize radsej si kupit 5″ telefon a mat tam vsetko stale po ruke ako si zohnat nejaky nemotorny 7-8″ tablet a doplacat za rozne potrebne prislusenstvo k nemu…

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři − čtyři =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz