Jak se změní nákupy na internetu během 10 let?

Hana Mráčková | 07.10.2014 | Aktuality, Internet a služby | Žádné komentáře

Celosvětově nejznámější e-shopy Amazon a eBay vznikly relativně nedávno, v roce 1995. Přestože se zabývají virtuálním prodejem, postupně se zařadily mezi nejúspěšnější prodejní místa planety. O Vánocích roku 2013, v nejvytíženější den, prodal Amazon každou vteřinu v průměru 426 položek. A to přesto, že si zákazníci nemohou produkty vyzkoušet v online prostředí na živo. Brzy se však možná dočkáme virtuální reality. Nakupování v e-shopech tak bude připomínat kultovní film Minority Report.

Fotografie a video již pro zprostředkování plnohodnotného virtuálního zhlédnutí produktů nestačí. Zákazníci jsou stále náročnější a e-shopy, které dokážou o produktu poskytnout obsáhleji nejen textové, ale i vizuální informace, jsou logicky úspěšnější.  Rychlost internetu se v civilizovaném světě zvýšila natolik, že je možné přehrávat video ve vysokém rozlišení v reálném čase. Všechny tyto moderní technické vymoženosti posunuly zážitek z nakupování online o velký krok kupředu a znamenaly ve své době vždy menší či větší revoluci. Ačkoliv se některé e-shopy stále trápí s plnohodnotným využitím tabletů a chytrých telefonů s dotykovým ovládáním, lze říci, že nyní zažíváme postupný, pozvolný přechod ke 3D videozáznamu a 3D fotografiím. Některé projekty však virtuální realitu posouvají blíže současnosti.

K dokonalosti virtuální reality již chybí jen hmatové ovládání. Současné dotykové ovládání tabletů a chytrých telefonů je z principu dvojrozměrné. S využitím speciálních rukavic je však již dnes možné využívat trojrozměrné pohybové ovládání. Speciální rukavice totiž mohou simulovat doteky konkrétního předmětu podle 3D předlohy. V budoucnu se tedy pravděpodobně dočkáme toho, že si při nakupování online produkty nejen prohlédneme ve 3D, dokonce si je budeme moci virtuálně osahat. Přestože současná technologie pro zprostředkování hmatového vjemu dokáže prozatím naznačit hmatem jen tvar, zprostředkování pocitu hedvábného šátku, vlněného svetru nebo naopak chladného kovového povrchu je pouze otázkou času.

Spojení dokonalého vizuálního 3D zážitku a hmatového vjemu určitě povýší online výběr produktů v e-shopech o notný kus dále. Již nyní se můžeme v některých e-shopech setkat s rotačními 360° a 3D fotografiemi. Prohlížení internetu na 3D televizích také není žádnou novinkou. Kdybychom však v roce 1995 při zakládání Amazonu tvrdili, co vše bude možné do 20 let, věřili by nám pravděpodobně jen snílkové a nadšenci.

Autorka pracuje jako marketingová manažerka projektu PhotoRobot.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ pět = sedm

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz