Firmy hledají stále více zaměstnanců s tzv. soft skills

Albert Ryba | 12.12.2014 | Analýzy | Žádné komentáře

I když se situace na trhu práce v ČR pozvolna stabilizuje, některé skupiny hledají práci stále obtížně. Jednou z nich jsou čerství absolventi – zejména u vysokých škol se zaměření a připravenost absolventů často neshodují s požadavky trhu. Podle údajů UK vzrostly za posledních pět let počty nezaměstnaných absolventů vysokých škol o více než 235 %. Požadavky firem se navíc stále více týkají i tzv. soft skills (v češtině „měkkých dovedností“).

Pokud chce uchazeč o zaměstnání zvýšit svou šanci na úspěch, měl by znát nejčastější požadavky, které kromě konkrétní kvalifikace zahrnují i určitý osobnostní profil uchazeče podle pracovní pozice, na kterou má být zařazen. Znalost těchto požadavků je důležitá zvláště pro absolventy škol, kteří vstupují do pracovního procesu poprvé. V průběhu přijímacího řízení bude zaměstnavatele například zajímat, co je absolvent schopen se dále naučit, zda bude ochoten dále se vzdělávat, s jakým nasazením bude ochoten pracovat a co hodlá svému profesionálnímu růstu v počátcích obětovat.

„Vzhledem k proměnlivosti trhu práce není možné přesně vyjádřit požadavky na kvalifikaci, z tohoto důvodu vzrůstá význam tzv. klíčových kompetencí, které požadavky na obsah kvalifikací zobecňují. Mezi ty nejdůležitější patří komunikativnost, znalost cizích jazyků, schopnost učit se, pracovat v týmu, analyzovat a řešit problémy, v mnohých profesích zvládnout základní numerické a statistické techniky a informační technologie,“ shrnuje Šárka Vránová ze společnosti Accenture.

Při přijímání nových zaměstnanců, a to nejen z řad čerstvých absolventů, jsou nejproblematičtější obory, které se velmi rychle rozvíjejí a ty, které vyžadují kombinaci takzvaných tvrdých a měkkých dovedností. Absolventi firmám často nevyhovují mírou odborných technických znalostí získaných během studia jejich hlavního oboru, o mezioborových přesazích ani nemluvě.

Za požadavky firem nejvíce zaostávají kandidáti z rychle se vyvíjejících segmentů, jako je například automobilový průmysl, telekomunikace nebo energetika. Školy totiž z různých důvodů neumí nebo nemohou pružně zareagovat na technologický vývoj přiměřenou úpravou studijních programů. Mezi absolventy se velmi často setkáváme s technickými experty, kterým chybí dobré schopnosti komunikace s klienty a kolegy v týmu nebo naopak dobře komunikačně vybavenými jedinci, kteří ale nemají dostatečné odborné vzdělání. Rozvoj měkkých dovedností v podniku může být velkým problémem. Zatímco u technických dovedností se člověk na potřebnou úroveň dostane cca po šesti měsících praxe, u měkkých dovedností je to značně individuální a může to trvat mnohem déle.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět − = tři

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz