Jak založit startup, aby měl na trhu úspěch?

Albert Ryba | 08.12.2014 | Analýzy | Žádné komentáře

Zakládání firmy označované jako „startup“ má několik úskalí. Ty mohou vést k tomu, že i dobrá idea ve výsledku selže. Podívejte se, co radí experti pro dosažení co nejlepšího výsledku. A to zejména s ohledem na to, jak může rozvoji startupu pomoci IT manažer.

1. Rozpoznejte příležitost, nepodceňujte význam IT
Zakládat startup, který by měl dělat jen to, co už dělá někdo jiný, je téměř holý nesmysl. Základem pro úspěch je identifikovat příležitost, přijít se skutečně inovativní myšlenkou, využít technologie, které nikdo jiný nevyužívá a nebo nabídnout alternativu. Vzhledem k tomu, že dnešní úspěch na trhů je do značné míry spojen právě s použitím „chytrých technologií“ a s „efektivními interními procesy“, může zkušený IT manažer v mnohém pomoci. Ian Cohen, který pracuje jako CIO v blíže nespecifikované pojišťovací společnosti, ale říká, že málokdy někdo takový v začínající společnosti je. To, že se IT manažeři na rozvoji startupů podílí jen výjimečně, je ovšem podle Cohena obrovská škoda. Protože právě oni mají obvykle nejlepší přehled o propojení technologií a byznysu a pro začínající firmu mohou být velkým přínosem.

2. Vyžívejte se ve změnách, nebraňte se jim
Neil Ward-Dutton, ředitel pro výzkum ve společnosti MWD Advisors, říká, že IT manažeři pracující pro startupy musí očekávat časté změny ve strategiích, metodách a také mnoho interních „názorových bitev“. Tyto změny jsou naprostým opakem toho, co preferují velké a zavedené společnosti, kde se vše mění jen velmi postupně a obvykle s velkým rozmyslem. I to je výhodou startupů, že jsou značně flexibilnější a že dokáží rychle změnit svůj způsob fungování. Ward-Dutton tvrdí, že týmy v startupech mohou rychle měnit svoje složení a priority se mohou bleskově přeuspořádávat, což může IT manažerům ve výsledku přidělat mnoho vrásek na čele. Alespoň těm tradičním. Pokud má startup uspět, je potřeba, aby byl složený z lidí, kteří si se změnami dobře poradí a dokáží efektivně fungovat ve stále se měnícím prostředí.

3. Zaměřte se na hodnotu vašich produktů
Řada nově založených firmiček řeší, jak budou jejich produkty a služby přijaté veřejností. Ale tato starost je až poddružná, jako první by se měly dívat na to, jaká je hodnota jejích řešení. Protože pokud dokáží nabídnout něco, co má skutečně hodnotu, trh to obvykle sám ocení. Nemá smysl investovat do marketingu něčeho, co za sebou nemá silnou ideu. Než do PR a reklamy by startupy měly podle Douga Maye, ředitele obchodních systémů ve společnosti LoneStar, investovat do ERP řešení, do datových skladů a do business intelligence nástrojů. Ty jim totiž řeknou o jejich produktech a zákaznících mnohé, co by bez nich nebylo možná vůbec zřejmé. Díky nim je možné předpovídat i budoucí zájem zákazníků a dobře se na tuto situaci připravit.

4. Nebojte se spolupracovat s tradičními hráči
Pro tradiční firmy může být velmi obtížné bojovat se startupy, protože jsou ve svých reakcích pomalé a svázané. Na druhou stranu ale garantují určité jistoty a stabilitu, která nemusí být u malých firem vždy samozřejmostí. Paradoxně velké značky mohou těm novým i výrazně pomoci, třeba tím, že startupy mohou fungovat jako jejich dodavatelé a tak se spojit s jejich jménem. A nebo že jsou zmiňovány v médiích jako možná alternativa k nabídce velkých hráčů. Startup by proto měl hledat způsoby, jak se s tradičními hráči na trhu sblížit, využít je a ne s nimi bojovat, tvrdí Alan W. Brown, procesor na Surrey Business School. Velké firmy často potřebují pomoc těch malých a malé zase od těch velkých, jedná se o symbiózu, ne o přímý konkurenční boj. Využijte toho, jak se dá.

5. Podpořte spolupráci a šíření ideí v rámci firmy
Inspirace z vnějšku je jedním z důležitých zdrojů nápadů a příležitostí pro firmu. Není však jediným. Mark Foulsham, který pracuje jako CIO v pojišťovací společnosti esure, tvrdí, že zaměstnanci jsou v tomto případě klíčoví a je potřeba hledat nové ideje nejprve v rámci firmy a až pak mimo ni.

Podle něj je síla interní komunity obrovská, zvlášť pokud jsou důležití zaměstnanci angažovaní do celého chodu startupu. Nikdo nevidí do fungování firmy lépe než právě oni. Externí konzultanti mohou mít zkušenosti z dřívějška, ale nikdy takové porozumění firmě takové jako zaměstnanci, kteří v ní pracují. Podporujte tento stav jak se dá, nejlépe cloudovými nástroji pro spolupráci, které podpoří šíření nových nápadů v rámci organizace. Snažte se vytvořit firemní kulturu pomoci a spolupráce, kdy každý uvidí svůj přínos pro byznys. Poskytujte zpětnou vazbu, vyhněte se direktivnímu řízení a naopak se postarejte o to, aby mohl být slyšet hlas každého, kdo má co říct.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


čtyři − = dva

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz