Gartner: Ceny počítačů letos vzrostou o desetinu

Albert Ryba | 06.05.2015 | Analýzy, Hardware | Žádné komentáře

Výrobci IT zařízení budou podle analytiků společnosti Gartner nuceni zvýšit ceny PC, aby vyrovnali dopad znehodnocení většiny měn. Podle Gartneru to povede k růstu cen PC zejména v Eurozóně a Japonsku a to až o 10 procent v průběhu roku 2015.

„V současné době pozorujeme, jak se prudké zhodnocování dolaru vůči ostatním měnám promítá to výsledků a výnosů řady společností,“ říká k situaci vedoucí výzkumu Gartneru Ranjit Atwal. „Dodavatelé PC na Japonském a Evropském trhu, kde lokální měny oslabily od počátku roku 2015 až o 20 procent, nebudou mít jinou možnost, než zvednout ceny, aby zůstali ziskoví.“

Podle odhadů společnosti Gartner výdaje na zařízení v západní Evropě vyjádřené v konstantních dolarech (tedy bez započítání vlivu kurzových změn) v roce 2015 vzrostou na 116 miliard. Tento nárůst již reflektuje očekávaný růst cen v lokálních měnách.

„Výrobci zařízení částečně dopad klesajících dolarových výnosů vykompenzují jednociferným procentuálním poklesem cen komponent v průběhu roku 2015. Zároveň budou nabízet PC s menším počtem funkcí (nižší konfigurací), aby udrželi ceny co nejníže,“ dodal Atwal. „Nicméně marže výrobců i tak poklesnou, a to i přesto, že se nejspíše zaměří na oblasti nejméně postižené těmito měnovými vlivy.“

Na vyspělých trzích se prodeje PC odvíjejí do značné míry od cen a Gartner proto očekává, že 30 procent zákazníků bude i v roce 2016 volit levnější modely. Analytici předpokládají, že zákazníci se podle své reakce rozdělí na tři skupiny:

1) Zákazníci orientovaní na cenu (kupují PC s cenou pod 500 dolarů) budou volit levnější PC s horšími parametry tak, aby vykompenzovali nárůst cen. Těch bude přibližně 30 procent.

2) Zákazníci orientovaní na užitnou hodnotu (kupují PC s cenou 500 až 800 dolarů) odloží kvůli nárůstu cen své nákupy. Sem bude patřit zhruba 40 procent kupujících.

3) Zákazníci orientovaní na funkce (vlastnosti) (kupují PC s cenou nad 800 dolarů) se budou snažit prodloužit životnost svých PC o desetinu, aby tak kompenzovali nárůst cen a následně přistoupí na vyšší cenu. Sem bude patřit zbývajících třicet procent kupujících.

Podniky a organizace v roce 2015 dají přednost jiným IT investicím (které také ovlivní kurzové změny), například software a služby. „Velké organizace se budou snažit prodloužit životnost PC o 6 měsíců ve srovnání s rokem 2014 – spíše, než aby volily levnější modely, nebo snižovaly své požadavky na funkčnost. Navíc zcela zmizí nákupy optických mechanik a dalších doplňků,“ tvrdí Ranjit Atwal a dodává:  „U velkých organizací očekáváme, že v roce 2015 sníží vzhledem k nárůstu cen nákupy PC o 20 procent. Malé podniky se budou chovat víceméně podobně jako koncoví zákazníci orientovaní na užitnou hodnotu a je možné, že ve snaze ušetřit budou volit modely, určené spíše pro koncové uživatele.“

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


sedm + = deset

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz