Jaké nároky přináší práce z domova (home office)?

Albert Ryba | 16.03.2016 | Analýzy | Žádné komentáře

Home office neboli možnost pracovat z domova patří mezi nejoblíbenější zaměstnanecké benefity a řada firem jej využívá jako lákavý nefinanční benefit. V blízké době se zřejmě dočkáme vymezení pravidel pro práci z domova v nové úpravě zákoníku práce, takže lze očekávat, že home office budou zavádět i firmy, které se jej dosud kvůli nejasným pravidlům obávaly. Efektivní práce z domova ale také klade zvýšené nároky jak na zaměstnance, tak na firmy.

Možnost občas pracovat z domova je velmi lákavá, ale má i svá úskalí a na lidi, kteří z domova pracují, klade určité požadavky – především vyžaduje sebekázeň a schopnost organizovat svůj rozvrh. Předpokladem pro práci z domova je také počítačová gramotnost. Firma, která svým zaměstnancům umožňuje vzdálený přístup do podnikových dat a systémů, musí také vyřešit důkladné zabezpečení svých dat a IT infrastruktury.

Mnozí si home office přestavují velmi idylicky – pohoda v domácím prostředí, nejlépe s notebookem na klíně a na gauči. Pokud ale chcete fungovat efektivně, rychle na tuto představu zapomeňte: práce z domova vyžaduje především sebekázeň a důkladné plánování. A nepočítejte s tím, že budete zvládat práci a starost o domácnost zároveň. Velmi důležité je stanovit si denní plán – a to jak časový rozvrh, tak náplň práce. Pokud to jde, nechávejte si na home office spíše činnosti, které vyžadují vyšší soustředění a nižší míru spolupráce s kolegy. Při plánování nezapomínejte na svou únavu a na pracovní dobu ostatních, pokud s nimi potřebujete na něčem spolupracovat. Klasickou „domácí pastí“ je představa, že zvládnete práci a domácnost najednou – multitasking je opěvovaná schopnost, ale v praxi většinou vede k tomu, že dobře neuděláte ani jednu z realizovaných činností.

Práce z domova také klade vyšší požadavky na počítačové dovednosti zaměstnanců. Potřebují nejen bravurně ovládat programy a nástroje, které k práci potřebují, ale také umět vyřešit některé běžné technické lapálie. Navíc práce v distribuovaném týmu většinou vyžaduje využití moderních technologií – cloudových aplikací pro sdílení dokumentů a plánování činností, nástrojů pro on-line komunikaci, apod. Firmám, které home office umožňují, doporučujeme proškolení zaměstnanců, v konečném důsledku se jim to totiž vyplatí. Lidé pak neztrácejí zbytečně čas řešením banálních problémů s technikou, zvýší se i jejich povědomí o tom, co mohou a nemohou dělat z hlediska bezpečnosti. Největší množství úniků dat totiž „zajistí“ zaměstnanci firem, a to častěji kvůli neznalosti než záměrně.

Z pohledu firem klade home office vyšší nároky na zabezpečení. Náročnější je ale také pro manažery, kteří mají ukočírovat distribuovaný tým – po stránce motivační, komunikační i kontrolní. Manažeři musí praktikovat zcela jiný způsob vedení týmu, složitější je řešení konfliktů a krizových situací, jiný je i způsob kontroly pracovních výkonů zaměstnanců. Je zde třeba vysoké dávky důvěry, ale také odpovědnosti na straně zaměstnanců.

Jak vypadá situace home office u nás z pohledu trhu práce? Zaměstnanecké benefity hrají stále významnější roli v boji o kvalitní zaměstnance, a možnost pracovat z domova patří mezi nejžádanější. Lidé chtějí větší volnost, možnost rozhodovat o čase a místě práce.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


devět − šest =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz