Zaměstnanci nejsou připraveni na digitální ekonomiku

Albert Ryba | 11.05.2016 | Analýzy | Žádné komentáře

Podniky v reakci na změny, které přináší digitální ekonomika, soustředí své transformační úsilí na IT a podnikové procesy. Příliš často však zanedbávají nejdůležitější aktivum – své zaměstnance. Vyplývá to z nové studie s názvem Transformace pracovní síly ve víru digitalizace, kterou zpracovalo Centrum pro podnikovou digitální transformaci (DBT), za níž stojí společnost Cisco a škola managementu IMD se sídlem v Lausanne. Pokud firmy chtějí uspět v konkurenčním prostředí, musí v oblasti lidských zdrojů přidat ve třech oblastech: hyperinformovanosti, fundovaném rozhodování a rychlosti realizace.

Společnost Cisco předpovídá, že do roku 2020 bude k internetu připojeno na 50 miliard různých zařízení, která budou schopna generovat velké objemy informací. V takovém prostředí musí podniky zajistit, aby jejich zaměstnanci mohli smysluplně využívat nové formy komunikace a zhodnocovat poznatky, které díky nim získají. Jedině tak dokáží naplno využít obchodní příležitosti digitalizace.

Studie ale zjistila, že méně než 10 % podniků dosáhlo v oblasti lidských zdrojů špičkové úrovně u třech klíčových faktorů akceschopnosti digitálního podniku: hyperinformovanosti, fundovaného rozhodování a rychlosti realizace. Jak studie vysvětluje, v těchto třech základních schopnostech musí firmy přidat, aby dokázaly v digitální ekonomice úspěšně konkurovat:

•    Hyperinformovanost – schopnost lépe shromažďovat a využít informace, které zaměstnanci získávají o zákaznících, partnerech, konkurentech nebo o situaci na trhu.
•    Fundované rozhodování – schopnost poskytnout získaná data a analytické nástroje svým zaměstnancům pro kvalitnější rozhodování na všech úrovních organizace.
•    Rychlá realizace – schopnost rychle realizovat přijatá rozhodnutí díky zaměstnancům s dostatečnými zkušenostmi, znalostmi a nástroji.

Centrum DBT zkoumalo obchodní modely více než 75 malých začínajících firem, které k pracovní síle přistupují novými způsoby. Provedlo také hloubkové rozhovory s mnoha zakladateli či nejvyššími manažery těchto firem s cílem pochopit, jak tvoří hodnotu a jak se domnívají, že digitalizace může pracovní sílu transformovat. Rozhovory proběhly i s vyššími personálními pracovníky a provozními manažery velkých globálních korporací s cílem zjistit, jak tyto podniky přistupují k digitální transformaci pracovní síly. Centrum DBT provedlo také celosvětový průzkum mezi 941 manažery s cílem posoudit aktuální stav digitální transformace jejich podniků a pracovní síly.

Výzkumníci Centra DBT upozorňují, že samotná technická řešení k transformaci pracovní síly nestačí. Tyto snahy je nutné koordinovat se změnami obchodních procesů, k nimž v podniku dochází v důsledku modernizace provozních modelů zaměřené na udržení konkurenceschopnosti v digitální éře.  Transformace pracovní síly navíc vyžaduje trvalou aktivní pozornost ze strany vedení podniku. Transformace je více než souhrn digitálních řešení. Digitální transformace znamená přepsat pravidla svého podnikání a vyžaduje pracovní sílu schopnou pracovat s patřičnou rychlostí a akceschopností, kterou si změny na této úrovni žádají.

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


tři + osm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz