Využijte QR kódy pro svoje podnikání i propagaci

Roman Kadlec / Albert Ryba | 10.09.2016 | Internet a služby, Ostatní | Žádné komentáře

QR kódy se považují za jeden z letošních velkých trendů v byznysu a marketingu. I když jsme se s nimi mohli setkávat už od 90. let, až rozšíření smartphonů je umožňuje využívat prakticky v každodenním životě. Také firmy stále více objevují jejich možnosti, zejména pro účely prodeje a propagace. To samé se ale dá říct i o internetových útočnících (více viz článek AVG: QR kódy novou metodou mobilních útoků).

QR kód bývá označován za příbuzného čárového kódu (resp. společně spadají do skupiny takzvaných mobilních kódů), ovšem se značně větší možností uložení informace – až 7 089 numerických znaků nebo až 4 296 alfanumerických znaků.Ve srovnání s čárovým kódem je to při stejné velikosti asi desetinásobek. QR kód má typicky tvar čtverce, který má ve svojí standardní podobě ve třech vrcholech značky ve formě soustředných čtverců pro detekci pozice vzorce. Existuje i zmenšená verze micro QR, která má jen jeden čtverec pro detekci a kapacitu pouze 35 numerických znaků, díky čemuž se používá spíše výjimečně. Výhodou QR kódů je možnost skenování z jakéhokoliv směru, vysoká rychlost načtení a také odolnost proti chybám při poškození kódu, kdy může být obnoveno až 30 % nečitelných dat.

Podívejme se na přehled možných různých využití QR kódů pro účely byznysu, šíření informací či zábavy z celého světa, které můžete považovat za inspiraci v možnostech obohacení podnikání vaší firmy:

1. Nový způsob nakupování
Obchody začínají představovat nové způsoby nakupování, spojené s mobilními přístroji. Například korejské Tesco vyvěsilo svoje zboží na reklamní tabule v metru či v podchodech, kde jsou produkty zobrazeny v reálné velikosti. Zákazník nemusí nikam chodit, jen si naskenuje QR kódy zboží, které požaduje a nákup mu je následně doručen přímo domů (více viz video pod článkem).

S podobným způsobem nakupování v minulosti experimentoval v Praze v metru třeba i internetový obchod Mall.cz, který zde otevřel svoji první virtuální drogerii.

2. Bohatší zážitek
Některé světové galerie a muzea již integrovaly QR kódy do svých expozic ve snaze poskytnout návštěvníkům více informací a kvalitnější zážitek z návštěvy. Vedle exponátů tak najdete QR kódy, které obsahují odkaz na audiovýklad nebo na dodatečné informace.

3. Efektivnější interakce se zákazníky
Řetězec Starbucks experimentuje s QR kódy pro zefektivnění interakce se zákazníky. Nakupující nemusí čekat ve frontě na zaplacení a pro platbu mohou využít i mobilní zařízení s aplikací a předplacenou kartou. Aplikace také poskytuje informace o nabízených produktech.

4. Jednodušší ukládání informací
Degustujete vína a oslovilo vás některé z nich? Pokud má na etiketě i QR kód, nemusíte si opisovat žádné informace, stačí přiložit telefon a vše potřebné máte uložené v průběhu sekundy.

5. Odměna pro zákazníky
Zajímavou marketingovou kampaň spustily společnosti Mountain Dew a Taco Bell. Pohár s nápojem obsahoval QR kód, který zákazníka po naskenování odměnil hudbou zdarma ke stažení. Výsledkem kampaně bylo více než 200 000 stažení bonusové hudby.

6. Informace v reálném čase
QR kódy mohou poskytovat i informace v reálném čase. Ve Frankfurtu je využili ve vlacích a cestující mají přístup k informacím o navazujících spojích, speciálních událostech ve městě nebo k zajímavým kulturním památkám.

7. Soutěže
Verizon využil QR kódy v nedávné kampani, která údajně zvýšila jeho prodeje o 200 %. Princip byl jednoduchý – zákazník naskenoval QR kód, který automaticky zobrazil na jeho stránce na Facebooku informaci o soutěži a soutěžní odkaz. Pokud některý z jeho přátel využil tento odkaz ke koupi telefonu od Verizonu, byl za to pak odměněný i původní zákazník. Výsledkem byl zisk 35 000 dolarů při investici 1 000 dolarů a navíc se značka Verizonu objevila na 25 000 profilů Facebooku.

8. Dárky s věnováním
QR kódy je možné využít i ve formě moderního věnování při posílání dárků. Tento koncept během minulých vánoc využila americká firma JCPenney. Zákazníci měli možnost nahrát hlasovou zprávu s věnováním, která byla převedena do podoby kódu a po jeho naskenováním se pak zobrazila obdarovanému.

9. Podpora Google Maps
Google vybral v USA na základě hledání uživatelů 100 000 populárních firem, pro které vytvořil unikátní etikety s QR kódy. Každá z firem pak obdržela nálepku na okno s kódem, který si mohl jakýkoliv kolemjdoucí naskenovat a získat tak informace o její činnosti, přečíst si na ní recenze a hodnocení jejího podnikání a řadu dalších informací.

10. Moderní pohlednice
Služba Spotify umožňuje vytvoření moderní pohlednice s hudební zprávou. Příjemce tak dostane odkaz v podobě QR kódu, který vede na speciální playlist, který pro něj vytvořil odesílatel.

Zdroj: ITNews.sk

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ dva = čtyři

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © ICT manažer | ISSN 1805-5486 | SEO optimalizace a přizpůsobení SEO-care.cz